Hoe vraag ik een persoonlijk certificaat aan?

Antwoord

Er zijn verschillende mogelijkheden om een persoonlijk certificaat aan te vragen via VECOZO. Hieronder vindt u de verschillende mogelijkheden:

Gebruikersbeheer

Bent u de contactpersoon van de onderneming en beschikt u over een actief VECOZO certificaat? Dan kunt u via het Gebruikersbeheer een nieuw certificaat aanvragen. Als contactpersoon van een onderneming kunt u nadat u bent ingelogd op twee manieren het scherm van de dienst Gebruikersbeheer oproepen:

Door rechtsboven in de navigatiebalk op het gebruikersnummer van uw certificaat (veertiencijferig nummer onder uw naam) te klikken kunt u kiezen voor "Mijn gegevens". U komt dan in een menu terecht. Hier kunt u kiezen voor "Algemene instellingen".

CP

Onder dit menu ziet u een kop Gebruikersbeheer met twee submenu's: Gebruikersbeheer (voor het beheer van persoonlijke certificaten) en Systeemcertificaatbeheer (voor het beheer van systeemcertificaten).

Om een nieuwe gebruiker aan te maken klikt u rechtsboven in het scherm op de knop ‘Nieuwe Gebruiker’. Er verschijnt een scherm waarop u naam, geslacht en (indien van toepassing) de persoonlijke AGB-code van de zorgverlener in kunt voeren.

Nieuwe gebruiker

Bij de tenaamstelling van de gebruiker gelden de volgende regels:

  • De naam moet een persoonsnaam zijn. Aanvragen met een fictieve persoonsnaam zoals bijvoorbeeld ‘ADM Administratie’ zullen bij de beoordeling door VECOZO worden afgekeurd;
  • De naam moet uniek zijn; per unieke gebruiker wordt één certificaat verstrekt. Aanvragen met als gebruikersnaam bijvoorbeeld ‘A Janssen’ terwijl deze gebruiker al bestaat zullen bij de beoordeling door VECOZO worden afgekeurd.

Is de nieuwe gebruiker een zorgverlener met een eigen persoonlijke AGB-code, dan kiest u bij het kopje AGB-code voor 'Ja'. Hierna kunt in een lijst met aan de praktijk of instelling gekoppelde zorgverleners de juiste persoonlijke AGB-code selecteren. Heeft de zorgverlener geen eigen AGB-code of is de gebruiker geen zorgverlener, kies dan voor de optie 'Nee'.

Staat de persoonlijke AGB-code van de zorgverlener niet in de lijst met getoonde AGB-codes, kies dan in de lijst voor de regel 'Niet in deze lijst'. De zorgverlener is dan bij Vektis nog niet aan de praktijk of instelling gekoppeld, of niet als zodanig bij ons bekend. In het opmerkingenveld dat later volgt kunt de AGB-code dan alsnog vermelden.

Op het volgende scherm kunt u de autorisatie voor toegang tot onze diensten van de betreffende gebruiker inregelen.

Autorisaties inregelen

Afhankelijk van de overeenkomst(en) die uw praktijk of instelling met VECOZO heeft afgesloten kunt u de gebruiker autorisaties toekennen onder de grondslagen Zvw/Wlz, Wmo en/of Jeugdwet. Vink hiervoor de betreffende vierkantjes aan. Door te klikken op de knop Aanvragen wordt uw aanvraag naar VECOZO verstuurd.

Tip: De aanvraag wordt op het gebruikersbeheerscherm samen met een aanvraagnummer getoond onder het kopje Aangevraagde gebruikers. Dit nummer kunt u vermelden als u in verband met de aanvraag contact opneemt met VECOZO.

Online webformulier

Bent u geen contactpersoon of is uw certificaat niet actief? Dan kunt u via de online wijzigingsformulieren een nieuw certificaat aanvragen.

Via onderstaande link vindt u de wijzigingsformulieren. Onder 'Zorgaanbieders' vindt u het aanvraagformulier persoonlijk certificaat.

Wijzigingsformulieren

Gerelateerde pagina's

Meest gekozen

Algemeen

Wijzigen gegevens contactpersoon

Persoonlijke certificaten

Systeemcertificaten

Certificaten algemeen

Toestemmingsverklaringen

Testcertificaten