Hoe vraag ik een persoonlijk certificaat aan?

Antwoord

Er zijn twee mogelijkheden om een persoonlijk certificaat aan te vragen via VECOZO. Hieronder vindt u de twee mogelijkheden.

Uitzondering: Bent u een PGB-er? Dan heeft u geen gebruikersbeheer. Maak dan gebruik van het online aanvraagformulier bij Aanvragen en wijzigen. 

Gebruikersbeheer

Bent u de contactpersoon van een praktijk of instelling in het zorgaanbieders domein en beschikt u over een actief VECOZO certificaat? Dan kunt u via het Gebruikersbeheer een nieuw certificaat aanvragen. Als contactpersoon van een praktijk of instelling kunt u nadat u bent ingelogd als volgt het scherm van de dienst Gebruikersbeheer oproepen:

Klik rechtsboven in de navigatiebalk op het gebruikersnummer van uw certificaat (veertien cijferig nummer onder uw naam) en kies voor "Mijn gegevens".

CP

U komt dan in een menu terecht waar u kiest voor "Algemene instellingen". Onder dit menu ziet u een kop Gebruikersbeheer met twee submenu's: Gebruikersbeheer (voor het beheer van persoonlijke certificaten) en Systeemcertificaatbeheer (voor het beheer van systeemcertificaten).

Om een nieuwe gebruiker aan te maken klikt u rechtsboven in het scherm op de knop ‘Nieuwe Gebruiker’. Er verschijnt een scherm waarop u naam, geslacht en (indien van toepassing) de persoonlijke AGB-code van de zorgverlener in kunt voeren.

Nieuwe gebruiker

Bij de tenaamstelling van de gebruiker gelden de volgende regels:

  • De naam moet een persoonsnaam zijn. Aanvragen met een fictieve persoonsnaam zoals bijvoorbeeld ‘ADM Administratie’ zullen bij de beoordeling door VECOZO worden afgekeurd;
  • De naam moet uniek zijn; per unieke gebruiker wordt één certificaat verstrekt. Aanvragen met als gebruikersnaam bijvoorbeeld ‘A Janssen’ terwijl deze gebruiker al bestaat zullen bij de beoordeling door VECOZO worden afgekeurd.

Is de nieuwe gebruiker een zorgverlener met een eigen persoonlijke AGB-code, dan kiest u bij het kopje AGB-code voor 'Ja'. Hierna kunt u in een lijst met aan de praktijk of instelling gekoppelde zorgverleners de juiste persoonlijke AGB-code selecteren. Heeft de zorgverlener geen eigen AGB-code of is de gebruiker geen zorgverlener, kies dan voor de optie 'Nee'.

Staat de persoonlijke AGB-code van de zorgverlener niet in de lijst met getoonde AGB-codes, kies dan in de lijst voor de regel 'Niet in deze lijst'. De zorgverlener is dan bij Vektis nog niet aan de praktijk of instelling gekoppeld, of niet als zodanig bij ons bekend. In het opmerkingenveld dat later volgt kunt u de AGB-code dan alsnog vermelden.

Op het volgende scherm kunt u de autorisatie voor toegang tot onze diensten van de betreffende gebruiker inregelen.

Autorisaties inregelen

Afhankelijk van de overeenkomst(en) die uw praktijk of instelling met VECOZO heeft afgesloten kunt u de gebruiker autorisaties toekennen onder de grondslagen Zvw/Wlz, Wmo en/of Jeugdwet. Vink hiervoor de betreffende vierkantjes aan. Door te klikken op de knop ‘Aanvragen’ wordt uw aanvraag naar VECOZO verstuurd.

Tip: De aanvraag wordt op het gebruikersbeheerscherm samen met een aanvraagnummer getoond onder het kopje Aangevraagde gebruikers. Dit nummer kunt u vermelden als u in verband met de aanvraag contact opneemt met VECOZO.

Aanvragen en wijzigen

Als de huidige contactpersoon ‘tijdelijk’ afwezig is, en het daardoor niet mogelijk is om een aanvraag via Gebruikersbeheer in te dienen, kunt u dit doen via ‘Aanvragen en wijzigen’.​

Houdt u er rekening mee dat een aanvraag op deze manier, in tegenstelling tot het wijzigen middels Gebruikersbeheer, ondertekent moet worden door een tekenbevoegde of hoofdcontactpersoon. Hiervoor moet de ondertekenaar geïdentificeerd worden via AMP Groep of iDIN, waarna deze de aanvraag kan ondertekenen. Persoonlijke certificaten kunnen aangevraagd worden via het daarvoor bestemde formulier.

Ga naar de wijzigingsformulieren 

 

 

Geef onderaan de aanvraag de naam van de ondertekenaar op welke zich zal identificeren voor de aanvraag en deze digitaal zal ondertekenen. Dit mag een tekenbevoegde zijn of de geregistreerde hoofdcontactpersoon.


Als uw contactpersoon langdurig afwezig is, is het raadzaam om de contactpersoon te wijzigen, zie hiervoor:
Hoe kan ik de contactpersoon wijzigen?



VECOZO zal altijd communiceren met de contactpersoon, indien deze afwezig is loopt uw onderneming mogelijk belangrijke informatie mis.

Gerelateerde pagina's

Meest gekozen

Algemeen

Wijzigen contactgegevens

Persoonlijke certificaten

Systeemcertificaten

Certificaten algemeen

Toestemmingsverklaringen

Testcertificaten