Let op! Mogelijk langere wachttijden Meer weten?

Hoe traceer ik waar in de keten mijn Wmo of Jeugdwet bericht zich bevindt?

Antwoord

De Wmo en Jeugdwet berichten die bij VECOZO worden ingediend worden niet rechtstreeks naar de geadresseerde gemeenten doorgestuurd, maar via een tussenstation, het Inlichtingenbureau. Zoals VECOZO het gegevensknooppunt voor zorgaanbieders is, is het Inlichtingenbureau dat voor gemeenten. Het Inlichtingenbureau stuurt de berichten door naar de gemeenten, en biedt de toewijzings/retour berichten van de gemeenten voor zorgaanbieders aan bij VECOZO.

Om te controleren waar in de keten het bericht zich bevindt logt u met uw persoonlijk certificaat in op het VECOZO-portaal, kiest u indien nodig voor de grondslag ‘Wmo’ of ‘Jeugdwet’ en kiest u onder de dienst Berichtenverkeer Wmo of Berichtenverkeer Jeugdwet voor ‘Bericht traceren’.  U ziet dan het volgende scherm:

traceer-bericht.jpg

1. In dit veld kunt u het Traceer ID of Conversatie ID van het bericht opgeven. Door vervolgens op de knop ‘Traceer’ te klikken ziet u wat de status van het bericht is binnen de keten (VECOZO of Inlichtingenbureau) is.

Het resultaat van de zoekopdracht wordt weergegeven in een of meer regels uit het onderstaande scherm:

traceer-bericht-resultaat.jpg

1. Hier ziet u het Traceer ID of Conversatie ID waarop u heeft gezocht.

2. In deze kolom wordt het Traceer ID van de (gevonden) berichten getoond. Als is gezocht op Traceer ID kan het aantal resultaten anders (minder) zijn dan als is gezocht op Conversatie ID, omdat een conversatie meerdere Traceer ID's kan bevatten.

3. In de kolom Conversatie ID wordt het Conversatie ID van de (gevonden) berichten getoond. Als is gezocht op Conversatie ID kan het aantal resultaten anders (meer) zijn dan als is gezocht op Traceer ID, omdat een conversatie meerdere Traceer ID's kan bevatten.

4. In de kolom Ketenpartij ziet u bij welke ketenpartij (VECOZO of Inlichtingenbureau) het bericht is gepasseerd.

5. In de kolom Status wordt de status van het bericht getoond. Dit is een momentopname. De volgende statussen kunnen voorkomen:

  • Onbekend:
    Het bericht kan niet worden gevonden in het systeem van de ketenpartij;
  • Afgekeurd:
    Het bericht is afgekeurd door het systeem van de ketenpartij;
  • Aangeboden:
    Het bericht is door de ketenpartij aangeboden aan het volgende knooppunt of geadresseerde in de keten, maar is nog niet afgeleverd;
  • Bezorgd:
    Het bericht is door de ketenpartij afgeleverd bij het volgende knooppunt of de geadresseerde in de keten;
  • In verwerking (bericht is ontvangen, verwerking voltooid of wordt verwerkt):
    Het bericht wordt op het moment van bevraging verwerkt door het systeem van de ketenpartij.

6. In de kolom Berichtsubtype ziet u om welke berichtstandaard het gaat.

7. In de kolom Tijdstip ontvangen ziet u de datum en tijd waarop het bericht is ontvangen bij de genoemde ketenpartij.

8. In de kolom Tijdstip verzonden ziet u de datum en tijd waarop het bericht is (door)verzonden door de genoemde ketenpartij.

9. Als in de kolom Foutbericht een vinkje staat, gaat het om een foutbericht - een bericht dat is afgekeurd om welke reden dan ook.

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Registratieberichten

Declaratieberichten