Antwoord
Voor een optimale werking van de diensten en certificaten ondersteunt VECOZO actief de volgende besturingssystemen en browsers.
Besturingssystemen
- Windows 11
- Windows 10
- Windows 8.1 (ondersteuning vervalt per 10-01-2023)
Installeren en vernieuwen certificaten en het gebruik van de VECOZO-diensten
Voor het installeren en vernieuwen van certificaten kunt u de meest recente versie van de volgende internetbrowsers gebruiken. Ook kunt u deze internetbrowsers gebruiken voor het gebruik van de VECOZO-diensten:
- Google Chrome
- Microsoft Edge
- Mozilla Firefox
Let op: het installeren en vernieuwen van certificaten en het gebruik van de VECOZO-diensten op ChromeOS op een Chromebook wordt niet ondersteund.
Wat houdt actief en niet actief ondersteunen in?
VECOZO volgt de ontwikkelingen rondom de bepaalde browser- en besturingssystemen proactief, inventariseert benodigde aanpassingen voor de diensten en neemt deze mee in de doorontwikkeling ervan. De afdeling Support is met bijzonderheden van de systemen bekend en kan daardoor optimale ondersteuning aanbieden aan klanten.
Issues met VECOZO-diensten of certificaten die te herleiden zijn naar een besturingssysteem of de browser die niet actief wordt ondersteund, worden niet door VECOZO opgepakt. De afdeling Support biedt ondersteuning aan klanten voor zover dat mogelijk is.
Waarom ondersteunt VECOZO bepaalde besturingssystemen en internetbrowsers niet?
Er is gekozen voor het ondersteunen van besturingssystemen en browsers met een Nederlands marktaandeel van 10% of meer op basis van Desktopgebruik, tenzij de statistieken van de VECOZO-website hier sterk van afwijken. Deze ontwikkelingen worden elk kwartaal getoetst om eventuele wijzigingen op basis van deze ontwikkelingen aan te kunnen passen.
Het actief ondersteunen van MAC OS, en daarbij de browser Safari, wordt op dit moment nog niet opgenomen in het beleid, aangezien de VECOZO website statistieken sterk afwijkt van de landelijk statistieken; 7% marktaandeel bij VECOZO website bezoekers ten opzichte van 19% marktaandeel op landelijk niveau.
Het gebruik van VECOZO op een tablet
Op een tablet is er geen technische mogelijkheid tot het installeren van een certificaat, waardoor het voor VECOZO onmogelijk is dit te ondersteunen. Dit ligt buiten de macht van VECOZO. Uiteraard houden wij ook deze ontwikkelingen bij. Als het in de toekomst mogelijk is om een certificaat te installeren op een tablet, gaan wij bekijken of wij dit kunnen ondersteunen.
Wel is het mogelijk om in te loggen op een tablet door middel van eHerkenning, omdat er voor deze methode van inloggen geen certificaat hoeft te worden geïnstalleerd op uw tablet. Omdat wij de besturingssystemen van een tablet niet ondersteunen kan het zijn dat de diensten van VECOZO niet altijd optimaal zullen werken. Wij raden u dan ook aan om VECOZO te gebruiken op een door ons ondersteund besturingssysteem, in een door ons ondersteunde browser.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Wat is het verschil tussen een persoonlijk certificaat en een systeemcertificaat?
- Waar vind ik het gebruikersnummer en de pincode van mijn certificaat?
- Ik wil graag dat iemand anders mijn certificaat installeert, mag dit?
- Mijn computer is gestolen en nu kan ik niet meer bij mijn certificaten, wat moet ik doen?
- Is VECOZO bereikbaar in het buitenland?
- Wat is TLS?
- Welke technische informatie over het werken met VECOZO is van belang voor mijn systeem-/ICT-beheerder?
- Wat is oneigenlijk gebruik van een VECOZO certificaat?
- Ik werk met een Apple, hoe kan ik gebruik maken van VECOZO?
- Wat is een certificaat en hoe lang is een certificaat geldig?
Installeren/Vernieuwen
- Hoe kan ik mijn certificaat installeren/vernieuwen?
- Ik krijg een foutmelding tijdens het installeren/vernieuwen van mijn certificaat.
- Het lukt mij niet om mijn certificaat te installeren/vernieuwen in een externe omgeving.
- Na het installeren/vernieuwen kan ik mijn certificaat niet terug vinden in de browser.
- Ik krijg tijdens het installeren/vernieuwen de melding "De gebruiker kan momenteel geen certificaat ophalen", wat moet ik doen?
- De installatietool blijft door lopen, wat moet ik doen?
- Kan het certificaat op meerdere computers worden geïnstalleerd?
- Mijn certificaat is vernieuwd. Is mijn oude certificaat nu nog geldig?
- Ik wil een wachtwoord instellen tijdens het installeren/vernieuwen, maar krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?
- Ik heb mijn systeemcertificaat vernieuwd. Nu krijg ik een foutmelding in mijn softwareprogramma, wat moet ik doen?
- Ik krijg tijdens het installeren/vernieuwen de melding ‘Mogelijk heeft u te weinig rechten’, wat moet ik doen?
Back-up maken/terugplaatsen
Inloggen/Wachtwoord
- Ik kan niet inloggen op de website van VECOZO.
- Ik kan niet inloggen op een externe website, zoals Zorgmail of het PGB Portaal?
- Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik een nieuw wachtwoord instellen?
- Hoe kan ik inloggen met een ander certificaat als waarmee ik nu ingelogd ben?
- Wat is Single Sign On en hoe werkt het?
- Hoe kan ik inloggen in Firefox?
Gebruikersbeheer
- Hoe vraag ik een persoonlijk certificaat aan?
- Hoe vraag ik een systeemcertificaat aan?
- Hoe wijzig ik de autorisaties van een bestaand certificaat?
- Hoe trek ik een certificaat in?
- Waar vind ik een overzicht van alle certificaten die zijn uitgegeven onder de AGB-code?
- Hoe kan ik gebruik maken van Gebruikersbeheer?
- Ik beschik niet meer over de gekoppelde authenticatie-app, hoe kan ik de bestaande koppeling met de authenticatie-app verwijderen?
Geblokkeerd/Verlopen/Verwijderd
- Hoe kan ik een certificaat verwijderen uit de internetbrowser?
- Mijn certificaat is verwijderd. Kan ik deze opnieuw installeren?
- Mijn certificaat is verlopen. Wat moet ik doen?
- Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn certificaat verloopt, om welk certificaat gaat dit?
- Mijn certificaat is geblokkeerd, hoe kan ik mijn certificaat deblokkeren?
- Hoe kan ik via Gebruikersbeheer een certificaat deblokkeren?
- Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn certificaat van VECOZO inactief is, maar ik heb nog wel ingelogd op een externe website zoals Zorgmail of het PGB Portaal?
UZI-pas
- Wat is een UZI-pas?
- Hoe kan ik inloggen met de UZI-pas?
- Wat zijn de voordelen van het gebruik van de UZI-pas?