Antwoord
Voor het installeren van een certificaat is een combinatie van een gebruikersnummer en een pincode nodig. Deze gegevens zenden wij de (hoofd)contactpersoon van uw praktijk of instelling los van elkaar toe: het gebruikersnummer per e-mail en de pincode per post of VECOZO-Berichtenbox.
Voor het vernieuwen van een systeemcertificaat maakt u gebruik van de combinatie gebruikersnummer en pincode. Een persoonlijk certificaat kunt u vernieuwen door in te loggen met het certificaat dat verloopt. Hierbij hebt u het zelfgekozen wachtwoord nodig. Het installeren of vernieuwen van een VECOZO-certificaat op een mobiel apparaat wordt niet ondersteund. Wanneer u een VECOZO-certificaat installeert of vernieuwt wordt dit digitaal opgeslagen in de Microsoft Certificate Store of in de 'Sleutelhangertoegang' van de Apple computer. Na het installeren of vernieuwen krijgt u de mogelijkheid een back-up van het certificaat te maken.
Zowel bij het installeren van een certificaat, als bij het vernieuwen van een certificaat, hebt u tijdens elke stap rechts in het scherm hulpvragen die u kunt raadplegen bij onduidelijkheden.
Een persoonlijk certificaat installeren of vernieuwen in Google Chrome, Microsoft Edge of Safari (incl. instructievideo's)
Om uw certificaat te installeren of vernieuwen, klikt u op de homepage onder 'Snel naar' op Certificaat installeren of vernieuwen. Vervolgens doorloopt u onderstaande stappen. U kunt ook een van de instructievideo's bekijken:
- Instructievideo: 'Installeren VECOZO-certificaat in Microsoft Edge' (opent in nieuw venster)
- Instructievideo: 'Installeren VECOZO-certificaat in Google Chrome' (opent in nieuw venster)
- Gebruikersgegevens
In de eerste stap bij installeren van het certificaat wordt gevraagd naar het gebruikersnummer en de bijbehorende pincode van het persoonlijk VECOZO-certificaat dat u gaat installeren. De pincode is hoofdlettergevoelig.
Voor het vernieuwen van een persoonlijk certificaat logt u in met het betreffende certificaat op de website van VECOZO. Hiervoor gebruikt u het zelfgekozen wachtwoord. Bij het vernieuwen neemt u vervolgens de weergegeven cijfers in de beveiligingsafbeelding over in de onderste balk. Hierna klikt u op ‘Volgende’ om verder te gaan. - E-mailadres
In de tweede stap wordt uw naam weergegeven, en wordt gevraagd om uw e-mailadres in te vullen en dit te herhalen. Op dit e-mailadres ontvangt u e-mailberichten wanneer het certificaat vernieuwd kan worden. Indien van toepassing wordt in deze stap ook uw persoonlijke zorgverleners AGB-code getoond. Is deze AGB-code niet correct, neem dan contact op met de afdeling Support. Vervolgens klikt u weer op ‘Volgende’ om verder te gaan naar de volgende stap. - Certificaatnaam
In de derde stap geeft u het certificaat een naam. Dit is de naam die ook wordt weergegeven wanneer u met dit certificaat gaat inloggen op de VECOZO-website. De naam mag uit maximaal 7 karakters bestaan. Het laatste deel van de certificaatnaam is niet aanpasbaar en toont de verloopdatum van het certificaat. Klik na het invoeren van de naam op ‘Volgende’ om verder te gaan. - Wachtwoord
In stap 4 wordt gevraagd om een wachtwoord in te stellen en dit te herhalen. Het wachtwoord mag u zelf bepalen, maar moet minimaal 8 karakters lang zijn en tenminste één hoofletter, één kleine letter, één cijfer en één leesteken bevatten. Bij het vernieuwen van een certificaat mag het wachtwoord niet eerder gebruikt zijn. Het wachtwoord moet worden ingevoerd tijdens het inloggen met het persoonlijk certificaat op de VECOZO-website. Klik na het invoeren en bevestigen van het wachtwoord weer op ‘Volgende’ om verder te gaan. - Voorwaarden
In stap 5 worden de voorwaarden aangaande de installatie-software weergegeven. Door het vakje 'Ik ga akkoord' aan te klikken accepteert u deze voorwaarden en kunt u via de knop ‘Volgende’ doorgaan naar de laatste stap. - Installatie
Wanneer u uw certificaat via Safari installeert, is het in stap 6 van belang dat u de ‘Command’ toets (ook bekend als de 'Apple' toets) ingedrukt houdt terwijl u op 'Start installatie’ klikt. Voor overige browsers binnen Apple is dit niet van toepassing. Nadat u op 'Start installatie' hebt geklikt, mag u deze toets loslaten en wordt het programma dat het certificaat installeert gedownload.
In Windows: afhankelijk van welke browser u gebruikt dient u handmatig het programma uit te voeren door op ‘Run’, ‘Openen’ of ‘Uitvoeren’ te klikken. Deze melding verschijnt doorgaans onderaan het scherm.
In Apple: klik op downloads en vervolgens op het VECOZOcertificaatinstallatie bestand. Een nieuw venster opent dan, waar u nogmaals 2x klikt op het VECOZOcertificaatinstallatie bestand en vervolgens op 'Open'.
U ontvangt een bevestiging wanneer het persoonlijke certificaat succesvol geïnstalleerd is in de Windows certificate-store (in het geval van Windows) of Sleutelhangertoegang (in het geval van een apple). Via de knop ‘Sluit venster’ kunt u de installatietool afsluiten.
Een systeemcertificaat installeren of vernieuwen in Google Chrome, Microsoft Edge of Safari
Om uw certificaat te installeren of vernieuwen klikt u op de homepage onder "Snel naar" op Certificaat installeren/vernieuwen. Vervolgens doorloopt u de volgende stappen:
- Gebruikersgegevens
In de eerste stap wordt gevraagd naar het gebruikersnummer en de bijbehorende pincode van het VECOZO-systeemcertificaat dat u gaat installeren. De pincode is hoofdlettergevoelig. Vervolgens neemt u de weergegeven cijfers in de beveiligingsafbeelding over in de onderste balk. Hierna klikt u op 'Volgende' om verder te gaan. - E-mailadres
In de tweede stap wordt gevraagd om uw e-mailadres in te vullen, en dit te herhalen. Op dit e-mailadres ontvangt u e-mailberichten wanneer het certificaat vernieuwd dient te worden. Vervolgens klikt u weer op ‘Volgende’ om verder te gaan naar de volgende stap. - Voorwaarden
Door het vakje 'Ik ga akkoord' aan te klikken accepteert u deze voorwaarden, en kunt u via de knop ‘Volgende’ doorgaan naar de laatste stap. - Installatie
Wanneer u uw certificaat via Safari installeert, is het in stap 4 van belang dat u de ‘Command’ toets (ook bekend als de 'Apple' toets) ingedrukt houdt terwijl u op ‘Start installatie’ klikt. Voor overige browsers binnen Apple is dit niet van toepassing. Nadat u op 'Start installatie' hebt geklikt, mag u deze toets loslaten en wordt het programma dat het certificaat installeert gedownload.
In Windows: afhankelijk van welke browser u gebruikt dient u handmatig het programma uit te voeren door op ‘Run’, ‘Openen’ of ‘Uitvoeren’ te klikken. Deze melding verschijnt doorgaans onderaan het scherm.
In Apple: klik op downloads en vervolgens op het VECOZOcertificaatinstallatie bestand. Een nieuw venster opent dan, waar u nogmaals 2x klikt op het VECOZOcertificaatinstallatie bestand en vervolgens op 'Open'.
U ontvangt een bevestiging wanneer het systeemcertificaat succesvol geïnstalleerd is in de Windows certificate-store (in het geval van Windows) of Sleutelhangertoegang (in het geval van een apple). Via de knop ‘Sluit venster’ kunt u de installatietool afsluiten.
Wij adviseren u om contact op te nemen met uw softwareleverancier voor het correct koppelen van het systeemcertificaat aan uw software.
Instellen IP-adres(sen)
Wanneer uw systeemcertificaat succesvol is geïnstalleerd, dient u uw IP-adres(sen) in te stellen. Als uw softwareprogramma geïnstalleerd staat in de cloud, dan kunt u uw softwarepartij selecteren in het registratiescherm. Welk van de twee situaties voor u van toepassing is kan uw softwarepartij u vertellen.
Een IP-adres registreren kan op onze website op de volgende locatie:
Een uitgebreide handleiding voor het registreren van de IP-adressen vindt u op de volgende locatie:
Instructie IP-adres(sen) registreren
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Wat is het verschil tussen een persoonlijk certificaat en een systeemcertificaat?
- Waar vind ik het gebruikersnummer en de pincode van mijn certificaat?
- Ik wil graag dat iemand anders mijn certificaat installeert, mag dit?
- Mijn computer is gestolen en nu kan ik niet meer bij mijn certificaten, wat moet ik doen?
- Is VECOZO bereikbaar in het buitenland?
- Wat is TLS?
- Welke technische informatie over het werken met VECOZO is van belang voor mijn systeem-/ICT-beheerder?
- Wat is oneigenlijk gebruik van een VECOZO certificaat?
- Ik werk met een Apple, hoe kan ik gebruik maken van VECOZO?
- Welke internetbrowsers en besturingssystemen worden door VECOZO actief ondersteund?
- Wat is een certificaat en hoe lang is een certificaat geldig?
Installeren/Vernieuwen
- Ik krijg een foutmelding tijdens het installeren/vernieuwen van mijn certificaat.
- Het lukt mij niet om mijn certificaat te installeren/vernieuwen in een externe omgeving.
- Na het installeren/vernieuwen kan ik mijn certificaat niet terug vinden in de browser.
- Ik krijg tijdens het installeren/vernieuwen de melding "De gebruiker kan momenteel geen certificaat ophalen", wat moet ik doen?
- De installatietool blijft door lopen, wat moet ik doen?
- Kan het certificaat op meerdere computers worden geïnstalleerd?
- Mijn certificaat is vernieuwd. Is mijn oude certificaat nu nog geldig?
- Ik wil een wachtwoord instellen tijdens het installeren/vernieuwen, maar krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?
- Ik heb mijn systeemcertificaat vernieuwd. Nu krijg ik een foutmelding in mijn softwareprogramma, wat moet ik doen?
- Ik krijg tijdens het installeren/vernieuwen de melding ‘Mogelijk heeft u te weinig rechten’, wat moet ik doen?
Back-up maken/terugplaatsen
Inloggen/Wachtwoord
- Ik kan niet inloggen op de website van VECOZO.
- Ik kan niet inloggen op een externe website, zoals Zorgmail of het PGB Portaal?
- Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik een nieuw wachtwoord instellen?
- Hoe kan ik inloggen met een ander certificaat als waarmee ik nu ingelogd ben?
- Wat is Single Sign On en hoe werkt het?
- Hoe kan ik inloggen in Firefox?
Gebruikersbeheer
- Hoe vraag ik een persoonlijk certificaat aan?
- Hoe vraag ik een systeemcertificaat aan?
- Hoe wijzig ik de autorisaties van een bestaand certificaat?
- Hoe trek ik een certificaat in?
- Waar vind ik een overzicht van alle certificaten die zijn uitgegeven onder de AGB-code?
- Hoe kan ik gebruik maken van Gebruikersbeheer?
- Ik beschik niet meer over de gekoppelde authenticatie-app, hoe kan ik de bestaande koppeling met de authenticatie-app verwijderen?
Geblokkeerd/Verlopen/Verwijderd
- Hoe kan ik een certificaat verwijderen uit de internetbrowser?
- Mijn certificaat is verwijderd. Kan ik deze opnieuw installeren?
- Mijn certificaat is verlopen. Wat moet ik doen?
- Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn certificaat verloopt, om welk certificaat gaat dit?
- Mijn certificaat is geblokkeerd, hoe kan ik mijn certificaat deblokkeren?
- Hoe kan ik via Gebruikersbeheer een certificaat deblokkeren?
- Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn certificaat van VECOZO inactief is, maar ik heb nog wel ingelogd op een externe website zoals Zorgmail of het PGB Portaal?
UZI-pas
- Wat is een UZI-pas?
- Hoe kan ik inloggen met de UZI-pas?
- Wat zijn de voordelen van het gebruik van de UZI-pas?
Testomgeving
- Door wie wordt de testomgeving gebruikt?
- Hoe kan ik mijn persoonlijk certificaat installeren op de acceptatieomgeving en testomgeving?
- Hoe kan ik mijn systeemcertificaat installeren op de acceptatieomgeving en testomgeving?
- Wat heb ik van VECOZO nodig als ik als zorgaanbieder mijn eigen software ontwikkel?