Ik kan niet inloggen op de website van VECOZO

Antwoord

Het inloggen bij VECOZO is computer- en (internet)browser afhankelijk. Dit betekent dat u alleen kunt inloggen op de computer en internetbrowser waarin u het certificaat hebt geïnstalleerd. Inloggen bij VECOZO kan alleen met een persoonlijk certificaat.

Er kunnen diverse redenen zijn waarom u niet meer kunt inloggen met uw persoonlijk certificaat. Het certificaat kan geblokkeerd, verlopen of zelfs helemaal van uw computer verdwenen zijn.

Wanneer u bij het inloggen een melding krijgt dat er geen geldige certificaten zijn gevonden en u geen certificaat kunt kiezen staan er geen of geen geldige certificaten meer op uw computer. U kunt dit in de verschillende browsers controleren op de volgende manier;

Het certificaat controleren in Google Chrome of Microsoft Edge

U typt in het zoekveld in de taakbalk ‘internetopties’. Wanneer u de internetopties aanklikt worden deze direct geopend.

blobid9.png

Ga binnen de internetopties naar het tabblad inhoud en druk op de knop ‘Certificaten’ om de lijst met certificaten te openen.

blobid1.jpg

U ziet een lijst met de certificaten die op uw computer zijn geïnstalleerd, inclusief de verloopdatum.

blobid2.png

Om na te gaan of de persoonlijke sleutel nog op uw certificaat aanwezig is, selecteert u uw persoonlijk certificaat. Hierna kiest u voor ‘exporteren’ waarna het scherm ‘Wizard Certificaat exporteren’ verschijnt.

image3s2f.png

Klik hierna op volgende waarna u de optie ‘Ja, de persoonlijke sleutel exporteren’ aan kunt vinken.

Als dit niet mogelijk is (deze is grijs gekleurd), betekent dit dat de sleutel niet aanwezig is. Hierdoor is het certificaat niet geldig en dient deze middels uw back-up terug geplaatst te worden.

Als u wel de optie kunt aanvinken, is de sleutel wel aanwezig. U mag het venster dan sluiten door op annuleren en daarna sluiten te klikken.

Het certificaat controleren in Mozilla Firefox
  1. Start ‘Firefox’ en kies rechtsboven voor de drie liggende streepjes.

  2. Kies vervolgens voor ‘Opties’

  3. Kies 'Privacy en Beveiliging'

  4. Kies ‘Certificaten'

  5. Kies ‘Certificaat bekijken

  6. Op het tabblad ‘uw certificaten’ ziet u een lijst met de certificaten die op uw pc zijn geïnstalleerd, inclusief de verloopdatum.

image6qw5.png

Het certificaat controleren in Safari

De snelste en makkelijkste manier om naar de locatie van het certificaat te gaan is om de ‘Sleutelhangertoegang’ te openen via de zoekfunctie van uw Apple computer. U vindt deze zoekoptie door de sneltoetsen ‘Command + spatie’.

U typt in het zoekveld ‘Sleutelhangertoegang’ om deze te openen.

image1bgui.png

De certificaten worden weergegeven in de rechter kolom.

image9vxbm.png

Wanneer bij het inloggen geen certificaat wordt aangeboden en u gebruik maakt van een antivirusprogramma, wordt het certificaat mogelijk door dit programma geblokkeerd.

Als u alleen een certificaat op nummer kunt selecteren (bijvoorbeeld 40000000123456-25DEC22-1) en geen certificaat op naam (bijvoorbeeld JBoer-25DEC22-1) staan er eveneens geen of geen geldige persoonlijke certificaten meer op uw computer. Een certificaat met een nummer is een systeemcertificaat, bedoeld om uw administratieve software aan onze webservices te koppelen zodat u vanuit dat programma rechtstreeks declaraties in kunt dienen of verzekerdengegevens kunt controleren. Met een systeemcertificaat kunt u niet inloggen op onze website.

Melding "Sessie verlopen"

Als u meteen bij het inloggen de melding krijgt dat uw sessie is verlopen dienen de instellingen met betrekking tot de cookies op uw computer te worden aangepast. Ga hiervoor naar Internet Opties (Internet Options) > Privacy (Privacy) > Websites (Sites). Vul bij 'Adres van de website (Address of website)' het volgende in: 'vecozo.nl'. Druk op de knop Toevoegen (Allow) en vervolgens op ‘OK’ en nogmaals op ‘OK’. U kunt nu inloggen.

Melding "Er is een fout opgetreden, de gevraagde pagina kan op dit moment niet worden weergegeven"

Als u deze foutmelding krijgt, probeert u in te loggen met uw systeemcertificaat. Uw systeemcertificaat is herkenbaar aan de lange cijferreeks en wordt alleen gebruikt voor een koppeling met uw softwareprogramma. U kunt bij VECOZO alleen inloggen met uw persoonlijke certificaat. Dit certificaat is herkenbaar aan het gedeelte van uw naam.

Sluit de gehele browser af voordat u inlogt met uw persoonlijke certificaat.

Melding "Forbidden"

Als u de melding "Forbidden" krijgt bij het inloggen, ligt dit in de meeste gevallen aan de cookies die in uw internetbrowser zijn opgeslagen. U kunt deze cookies verwijderen in uw internetbrowser, daarna kunt u inloggen op de website van VECOZO. 

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestanden die worden gemaakt door de websites die je bezoekt. Met cookies kan informatie worden verzameld of opgeslagen over het websitebezoek of over (het apparaat van) de gebruiker. Deze cookies kun je nodig hebben om een website optimaal te gebruiken, maar worden bij een nieuw bezoek aan de website weer opnieuw opgehaald. Je kunt ze dus veilig verwijderen zonder risico's. 

Hoe verwijder ik de cookies in de browser Microsoft Edge?

  1. Selecteer in Edge "Instellingen en meer", in de rechterbovenhoek van het browservenster, te herkennen aan de drie puntjes die naast elkaar staan. 

  2. Selecteer "Instellingen" > "Privacy, zoeken en services".

  3. Selecteer "Kiezen wat u wilt wissen" bij het kopje "Browsegegevens wissen" > "Browsegegevens nu wissen". 

  4. Kies onder "Tijdsbereik" een tijdsbereik in het drop-down menu.

  5. Selecteer "Cookies en andere sitegegevens" en selecteer vervolgens "Nu wissen".

Hoe verwijder ik de cookies in de browser Chrome?

  1. Selecteer in Chrome de "Instellingen", in de rechterbovenhoek van het browservenster, te herkennen aan de drie puntjes die onder elkaar staan.
  2. Selecteer "Instellingen" > "Privacy en beveiliging" > "Cookies en andere sitegegevens".
  3. Klik op "Alle sitegegevens en -rechten bekijken" > "Alle gegevens wissen".
  4. Klik op "Wissen" om te bevestigen.

Hoe verwijder ik de cookies in de browser Firefox?

  1. Open de browser Firefox en klik op de "Menu-knop", welke er uitziet als drie paralel gestapelde, horizontale lijnen.
  2. Selecteer "Voorkeuren" > "Privacy & beveiliging" > "Cookies en websitegegevens"
  3. Klik op "Gegevens wissen".
  4. Klik op "Wissen" om te bevestigen.

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Installeren/Verlengen

Back-up maken/terugplaatsen

Inloggen/Wachtwoord

Gebruikersbeheer

Geblokkeerd/Verlopen/Verwijderd

UZI-pas

Testomgeving