STORING: zondag 29 maart 2020 00:00. Betreft Storing Machtigingenportaal Meer weten?

Hoe kan ik mijn systeemcertificaat installeren op de acceptatieomgeving en testomgeving?

Antwoord

Voor een systeemcertificaat ontvangt u alleen een gebruikersnummer en pincode voor de acceptatieomgeving. U kunt dit certificaat op de acceptatieomgeving installeren middels onderstaande stappen. Voor gebruik op de testomgeving hoeft een systeemcertificaat niet gekoppeld te worden; na installatie op de acceptatieomgeving werkt dit certificaat automatisch ook op de testomgeving.

  1. Ga naar de acceptatieomgeving.
  2. Op de homepagina kiest u in het menu voor de optie Certificaat installeren of vernieuwen > Systeemcertificaat installeren.
  3. In de eerste stap wordt gevraagd naar het gebruikersnummer en de bijbehorende pincode van het systeemcertificaat dat u gaat installeren. De pincode is hoofdlettergevoelig. Vervolgens neemt u de weergegeven cijfers in de beveiligingsafbeelding over in de onderste balk. Hierna klikt u op ‘Volgende’ om verder te gaan.
  4. In de tweede stap wordt gevraagd om een e-mailadres in te vullen en dit te herhalen. Op dit e-mailadres ontvangt u e-mail berichten wanneer het certificaat vernieuwd dient te worden. Vervolgens klikt u weer op ‘Volgende’ om verder te gaan naar de volgende stap.
  5. In stap 5 worden de voorwaarden aangaande de installatie software en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de acceptatie- en testomgeving weergegeven. Door het vakje 'Ik ga akkoord' aan te klikken accepteert u deze voorwaarden, en kunt u via de knop ‘Volgende’ doorgaan naar de laatste stap.
  6. Nadat u bij stap 6 op 'Start installatie' hebt geklikt wordt de installatietool die het certificaat daadwerkelijk installeert gestart.
  7. Afhankelijk van welke browser u gebruikt dient u handmatig het programma uit te voeren door op ‘Run’, ‘Openen’ of ‘Uitvoeren’ te klikken. Deze melding verschijnt doorgaans onderaan in het scherm.
  8. Bij computers die draaien op Windows installeert de installatietool nu het persoonlijk VECOZO-certificaat in de Windows Certificate Store. Bij Apple-computers wordt het certificaat geïnstalleerd in de Sleutelhangertoegang. U ontvangt een bevestiging wanneer het VECOZO-certificaat geïnstalleerd is. Vervolgens kunt u via de knop ‘Sluit venster’ de installatietool afsluiten.
  9. Op het laatste scherm ziet u tot wanneer het certificaat geldig is. Via de hulpvragen kunt u de handleiding raadplegen voor het maken van een back-up (reservekopie) van het certificaat. Wij adviseren u dringend om na het installeren van het certificaat meteen een back-up te maken en deze te kopiëren naar een externe schijf zoals bijvoorbeeld een USB-stick of een netwerkstation. U kunt bij computerproblemen het certificaat dan altijd terugplaatsen of op een andere werkplek plaatsen.

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Installeren/Vernieuwen

Back-up maken/terugplaatsen

Inloggen/Wachtwoord

Gebruikersbeheer

Geblokkeerd/Verlopen/Verwijderd

UZI-pas

Testomgeving