Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan de meest gestelde vragen over (het instellen van) IP-filtering. De vragen zijn gecategoriseerd per onderwerp.

Over IP-filtering

Wat doet IP-filtering op firewalls of proxy?
Door IP-filtering blijft uw netwerkomgeving beter beschermd. Door IP-adressen toe te voegen aan de zogeheten ‘whitelist’, geeft u uw systeem toestemming om met IP-adressen uit deze whitelist te communiceren. Omdat de IP-adressen van VECOZO veranderen, moeten deze opnieuw toegevoegd worden aan uw whitelist.

Waarom past VECOZO de IP-adressen aan?
VECOZO werkt continu aan de kwaliteit van de dienstverlening. Er worden binnen onze systemen enkele belangrijke verbeteringen doorgevoerd, die de veiligheid en beschikbaarheid van onze diensten verhogen. De wijzigingen vereisen dat we nieuwe IP-adressen nodig hebben. Alléén als u gebruikmaakt van IP-filtering (op bijvoorbeeld uw firewall of proxy), moet u deze nieuwe IP-adressen toevoegen aan uw 'whitelist'.

Wat gebeurt er als ik de wijzigingen niet doorvoer?
U kunt dan steeds minder diensten en systemen van VECOZO bereiken. Let op: dit is dus alleen van toepassing als u IP-filtering heeft ingesteld.

Als ik mijn eigen IP-adres wijzig, moet ik dit dan ook aan jullie doorgeven?
Het registreren van uw eigen IP-adres staat los van deze wijziging. De registratie van uw eigen IP-adres is nodig om de veiligheid van de communicatie tussen u en VECOZO te verhogen. Als uw eigen IP-adres wijzigt, kunt u deze doorgeven via de volgende link: https://www.vecozo.nl/support/controle-op-ip-adressen/ip-adres-registreren/hoe-kan-ik-mijn-ip-adres-registreren/

Tijdsplanning

Wanneer wordt de wijziging doorgevoerd?
Maandag 19 september 2022.

Komen er nog meer van deze wijzigingen de komende periode?
Nee. We communiceren nu de nieuwe IP-adressen, daarmee zijn we toekomstbestendig voor nieuwe wijzigingen op onze systemen. Dit betekent dat we u nu eenmalig vragen om de nieuwe IP-adressen aan te passen in uw IP-filter. Bij toekomstige wijzigingen aan onze kant, hoeft u dan geen actie te ondernemen.

Tot wanneer kan ik mijn IP-filtering aanpassen?
U heeft tot en met 18 september 2022 om de wijziging op uw eigen systeem door te voeren. Vanaf 19 september gaan wij over naar de nieuwe IP-adressen.

Moet ik de oude IP-adressen laten staan of kan ik deze verwijderen?
Laat de oude IP-adressen staan tot en met het tweede kwartaal van 2023.

Oude IP-adressen (t/m 2e kwartaal 2023)

Als uw organisatie de IP-adressen van VECOZO op een whitelist plaatst dan geldt op dit moment onderstaande IP-range voor onze omgevingen (Test, Acceptatie en Productie).

51.145.154.235/32 , 51.105.135.176/29,  51.105.250.120/29, 40.113.110.214/32.

We gaan vanaf 19 september 2022 de nieuwe IP-adressen gebruiken. Op de achtergrond zullen enkele van onze systemen en diensten direct daarop draaien. Stapsgewijs volgt dan de rest van de sytemen en diensten. Het duurt naar verwachting tot en met het tweede kwartaal van 2023 voordat we met al onze systemen en diensten zijn overgestapt op de nieuwe IP-adressen.

Als u zich via onderstaande link aanmeldt, sturen wij u een bericht als u de oude IP-adressen kunt verwijderen.

Vul het contactformulier in als wij u mogen laten weten wanneer u de oude IP-adressen kunt verwijderen.

 

Support

Wie kan mijn IP-filtering wijzigen? Kan ik dit zelf doen?
IP-filtering is iets wat normaal gesproken alleen door systeembeheerders van (wat grotere) zorgpartijen ingesteld wordt. Stuur het bericht dus door naar uw systeembeheerder of ICT-partij. Bij kleinere zorgpartijen wordt er hoogstwaarschijnlijk geen IP-filtering toegepast. U hoeft in dat geval niets te doen.

Ik weet niet zeker of dit voor mij van toepassing is. Hoe kom ik daar achter?
Stuur het bericht door naar uw ICT-afdeling, systeembeheerder of de externe leverancier die voor u de ICT-zaken regelt. Zij kunnen aangeven of u vanuit uw organisatie aan IP-filtering doet. VECOZO kan niet in uw systemen kijken of dit het geval is.

Wie is mijn systeembeheerder?
Wanneer u niet weet wie binnen uw organisatie verantwoordelijk is voor de ICT-systemen, vraag dan rond binnen uw eigen organisatie. VECOZO kan u hier niet bij helpen.

Kan ik hiervoor ook contact opnemen met VECOZO?
Wij kunnen niet bij uw systemen en kunnen u dus ook niet helpen bij het aanpassen van uw IP-filtering. U kunt hiervoor terecht bij uw eigen systeembeheerder of (externe) ICT-partij.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via de gebruikelijke kanalen. Wij zullen deze pagina dan uitbreiden met uw vraag en ons antwoord.

Deze pagina is geüpdatet op 11  juli 2022.