Toestemmingsverklaringen

Een administratief dienstverlener werkt met toestemmingsverklaringen van zijn klanten.

Op het moment dat de overeenkomst als administratief dienstverlener door u is ondertekend, en door VECOZO is ontvangen en verwerkt, verkrijgt u een aansluiting op onze productieomgeving. Vervolgens kunnen uw klanten (zijnde zorgaanbieders) digitaal via het VECOZO-portaal een toestemmingsverklaring aan u inregelen. Deze toestemmingsverklaring wordt ingesteld per dienst.

Waarom is een toestemmingsverklaring nodig?

Zonder toestemmingsverklaringen van uw klanten kunnen geen gegevens worden uitgewisseld via uw aansluiting. Met andere woorden; zodra uw klant een toestemmingsverklaring voor een VECOZO-dienst aan u heeft ingeregeld, kunt u voor deze klant gegevens via VECOZO uitwisselen.

In ieder bericht dat wordt verzonden via de aansluiting van de administratief dienstverlener dient de AGB-code van de betreffende zorgaanbieder meegestuurd te worden.

Voor het verwerken van persoonsgegevens voor uw klanten dient u op grond van privacywetgeving een verwerkersovereenkomst aan te gaan met uw klant. De toestemmingsverklaring bij VECOZO bevestigd de verwerkersrelatie tussen u (als administratief dienstverlener) en uw klant (de zorgaanbieder). Voor VECOZO is dit een bevestiging dat u namens uw klanten gegevens via VECOZO mag uitwisselen.

Hoe wordt een toestemmingsverklaring ingesteld?

De contactpersoon van een zorgaanbieder kan per AGB-code inloggen op de VECOZO-website om een toestemmingsverklaring in te stellen en/of beheren. Meer informatie over hoe zorgaanbieders toestemmingsverklaringen kunnen instellen vindt u in onze veelgestelde vragen.

Ga naar de veelgestelde vragen over toestemmingsverklaringen instellen