Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over het inloggen met een authenticatie-app. Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt.

(Laatst bijgewerkt op: 17 december 2021)

1. Wat houdt inloggen met een authenticatie-app in?
2. Ik heb geen zakelijke mobiele telefoon, wat nu?
3. Vanaf wanneer moet ik inloggen met een authenticatie-app?
4. Wat heb ik nodig om te kunnen inloggen met een authenticatie-app?
5. Van welke authenticatie-apps kan ik gebruik maken?
6. Hoe kan ik mijn authenticatie-app koppelen aan mijn VECOZO-account? 
7. Heb ik een internetverbinding op mijn telefoon nodig voor het inloggen met de authenticatie-app?
8. Moet ik bij het inloggen iedere keer gebruikmaken van de authenticatie-app?
9. Ik gebruik de authenticatie-app Microsoft authenticator, maar ik heb problemen met het scannen van de QR-code.
10. Zijn er kosten voor mij aan verbonden?
11. Ik beschik niet meer over de gekoppelde authenticatie-app, wat nu?
12. Ik maak gebruik van een UZI-pas, moet ik dan ook een authenticatie-app gebruiken?
13. Waarom heeft VECOZO besloten om op zo'n korte termijn het inloggen met de authenticatie-app in te voeren?
14. Ik mag van mijn organisatie geen gebruik maken van een mobiele telefoon op de werkvloer. Wat nu? 
15. Ik heb meerdere persoonlijke certificaten, moet ik per persoonlijk certificaat een andere authenticatie-app gebruiken? Wat nu? 
16. Wij maken met meerdere personen gebruik van één persoonlijk certificaat. Dit werkt niet meer sinds het inloggen met de authenticatie-app. Wat nu?
17. Mijn organisatie heeft meerdere AGB-codes en persoonlijke certificaten. Hoe wordt het onderscheid gemaakt in de authenticatie-app?
18. Ik heb geen smartphone. Hoe kan ik inloggen met de authenticatie-app?
19. Ik log met mijn persoonlijke certificaat ook in op websites of applicaties van andere partijen dan VECOZO. Moet ik dan ook de authenticatie-app gebruiken?

1. Wat houdt inloggen met een authenticatie-app in?

Met de authenticatie-app voegen we een extra beveiligingslaag toe aan ons inlogproces. Dat betekent dat u om in te loggen in de VECOZO-omgeving met uw persoonlijke certificaat, naast uw gebruikersnummer en wachtwoord, ook een code (token) nodig heeft. Deze code wordt gegenereerd door authenticatie-app, die geïnstalleerd is op uw mobiele telefoon. De authenticatie-app kan ook op een tablet worden geïnstalleerd. 

2. Ik heb geen zakelijke mobiele telefoon, wat nu?

U gebruikt de authenticatie-app op uw smartphone enkel en alleen voor het genereren van een extra inlogcode om te kunnen inloggen op uw persoonlijke VECOZO-account. VECOZO verwerkt géén telefoonnummers. Sterker nog, uw telefoonnummer wordt niet kenbaar gemaakt bij VECOZO. Wij kunnen u dus ook niet benaderen met berichten of telefoontjes op uw privé mobiel.  De authenticatie-app kan ook op een tablet worden geïnstalleerd. 

U kunt daarom met een gerust hart uw privé smartphone gebruiken voor: 

3. Vanaf wanneer moet ik inloggen met een authenticatie-app?

Vanaf 1 januari 2022 moet u inloggen met een authenticatie-app. VECOZO voert op korte termijn het inloggen met een authenticatie-app op de VECOZO-omgeving in voor alle houders van een persoonlijk certificaat. In de afgelopen maanden hebben we een pilot gehouden onder duizend VECOZO-gebruikers en de ervaringen waren positief.

Let op: We gaan de bij ons aangesloten partijen de komende tijd in fases overzetten. De eerste groep wordt op maandag 18 oktober overgezet. Behoort u tot deze groep, dan ontvangt u in de week van 11 oktober hierover nader bericht. Vanaf 1 januari 2022 is inloggen op het VECOZO-webportaal alleen nog maar mogelijk met een persoonlijk certificaat én authenticatie-app.

Bekijk de planning.

4. Wat heb ik nodig om te kunnen inloggen met een authenticatie-app?

U maakt gebruik van uw mobiele telefoon en een authenticatie-app naar keuze. De authenticatie-app kan ook op een tablet worden geïnstalleerd. Daarnaast beschikt u over een geldig persoonlijke certificaat.

5. Van welke authenticatie-apps kan ik gebruik maken?

U mag zelf kiezen welke authenticatie-app u gebruikt. De app moet wel het TOTP-protocol ondersteunen. Voorbeelden van authenticatie-apps zijn:

  • Google Authenticator
  • Microsoft Authenticator
  • FreeOTP Authenticator
  • Android OTP Authenticator
  • Authy
6. Hoe kan ik mijn authenticatie-app koppelen aan mijn VECOZO-account? 

Lees de instructie of bekijk de instructievideo die stap voor stap laten zien hoe u uw authenticatie-app koppelt aan uw VECOZO-account.

Heeft u hulp nodig? Neem dan telefonisch contact op met onze afdeling Support.

7. Heb ik een internetverbinding op mijn telefoon nodig voor het inloggen met de authenticatie-app?

Alleen voor het downloaden van de authenticatie-app en het eenmalig koppelen heeft u een internetverbinding nodig. Voor het inloggen is geen internetverbinding nodig.

8. Moet ik bij het inloggen iedere keer gebruikmaken van de authenticatie-app?

Nee, u kunt een cookie instellen waardoor u zeven dagen geen gebruik hoeft te maken van de authenticatie-app.

9. Ik gebruik de authenticatie-app Microsoft authenticator, maar ik heb problemen met het scannen van de QR-code.

Wellicht hebt u al eerder een account gekoppeld aan de authenticatie-app? In dit geval moet u een nieuw account toevoegen. Hiervoor klikt u rechtsboven in de app op "+" of "..." en kiest u voor het toevoegen van een nieuw werk- of schoolaccount. U krijgt dan de optie om een QR-code te scannen. 

10. Zijn er kosten voor mij aan verbonden?

Nee, er zijn voor u geen kosten verbonden aan het gebruik van de authenticatie-app (tenzij u kiest voor een betaalde authenticatie-app).

11. Ik beschik niet meer over de gekoppelde authenticatie-app, wat nu?

Werkt uw mobiele telefoon niet meer of is deze niet meer in uw bezit, dan moet de bestaande koppeling met de authenticatie-app verwijderd worden.

Dit kan de contactpersoon van uw organisatie zelf regelen via het gebruikersbeheer. Klik hier voor een handleiding voor het ontkoppelen van de authenticatie-app. Zodra de bestaande koppeling door de contactpersoon van uw organisatie verwijderd is, kunt u de authenticatie-app opnieuw koppelen.

Als de contactpersoon niet aanwezig is, kan dit verzoek per e-mail worden ingediend door de hoofdcontactpersoon of tekenbevoegde van uw organisatie. Dit verzoek moet komen vanuit het bij VECOZO geregistreerde e-mailadres en kan worden gestuurd naar support@vecozo.nl. Vermeld in de e-mail de AGB-code van uw onderneming, het gebruikersnummer van het betreffende persoonlijke certificaat en de reden voor de gevraagde ontkoppeling. Vermeld in de onderwerpregel ‘Inloggen authenticatie-app’, dan kunnen wij uw verzoek snel in behandeling nemen. Zodra wij de bestaande koppeling verwijderd hebben, kunt u de authenticatie-app opnieuw koppelen.

12. Ik maak gebruik van een UZI-pas, moet ik dan ook een authenticatie-app gebruiken?

Nee, als u inlogt met een UZI-pas hoeft u geen authenticatie-app te koppelen aan uw VECOZO-account. U blijft inloggen met uw UZI-pas zoals u dat nu al gewend bent. Alleen als u inlogt met een persoonlijk VECOZO-certificaat wordt een authenticatie-app verplicht.

13. Waarom heeft VECOZO besloten om op zo'n korte termijn het inloggen met de authenticatie-app in te voeren? 

VECOZO staat voor veilige communicatie in de zorg. Ontwikkelingen op het gebied van informatiebeveiliging gaan snel en ook cybercriminelen zitten niet stil. Dat betekent dat we continu werken aan onze informatiebeveiliging. Daar merkt u als gebruiker niet altijd wat van, want veel maatregelen treffen we achter de schermen, in onze systemen.  

U heeft via onze diensten echter toegang tot persoonsgegevens. Dus ook u heeft een belangrijke rol in de informatiebeveiliging van persoonsgegevens. En dat betekent dat we af en toe ook wat vragen van u. Zoals het inloggen met een authenticatie-app. Of het registreren van de IP-adressen bij uw systeemcertificaat. Hiermee voegen we namelijk een extra beveiligingslaag toe aan de toegang tot onze diensten. 

14. Ik mag van mijn organisatie geen gebruik maken van een mobiele telefoon op de werkvloer. Wat nu? 

Heeft u toegang tot het VECOZO-webportaal nodig voor uw dagelijkse werkzaamheden, maar is een mobiele telefoon op de werkvloer niet toegestaan? Kies er dan voor om de authenticatie-code (token) slechts eenmaal in de zeven dagen te hoeven invoeren door het zetten van een cookie. U doet dat door in het scherm waarin u de code invult (zie afbeelding), een vinkje te zetten voor ‘Onthoud dit apparaat voor 7 dagen’. De authenticatie-app kan ook op een tablet worden geïnstalleerd. 

blobid0.png

15. Ik heb meerdere persoonlijke certificaten, moet ik per persoonlijk certificaat een andere authenticatie-app gebruiken?

Nee, dat hoeft niet. Heeft u meerdere persoonlijke certificaten, bijvoorbeeld voor verschillende AGB-codes of voor onze testomgeving, dan kunt u gebruikmaken van één authenticatie-app. Als u met het betreffende persoonlijke certificaat inlogt, wordt u automatisch naar de schermen geleid om uw authenticatie-app te koppelen. In uw authenticatie-app herkent u het persoonlijke certificaat aan het gebruikersnummer en aan de VECOZO-omgeving (test-, acceptatie-, of productieomgeving).

16. Wij maken met meerdere personen gebruik van één persoonlijk certificaat. Dit werkt niet meer sinds het inloggen met de authenticatie-app. Wat nu?

Het persoonlijk certificaat is een persoonsgebonden authenticatiemiddel. Dat betekent dat het maar door één iemand gebruikt mag worden. Het is niet toegestaan dat iemand gebruik maakt van een persoonlijk certificaat van iemand anders, of beschikt over de certificaatgegevens (gebruikersnummer en pincode). 

Is het voor meerdere personen noodzakelijk om gebruik te maken van onze diensten? Dan kan de contactpersoon van uw organisatie een persoonlijk certificaat aanvragen per persoon. Dit gebeurt via het Gebruikersbeheer op onze website. 

Meer informatie over het gebruik van VECOZO-certificaten vindt u op onze website:

Gebruik van VECOZO-certificaten | VECOZO
 
17. Mijn organisatie heeft meerdere AGB-codes en persoonlijke certificaten. Hoe wordt het onderscheid gemaakt in de authenticatie-app?

Op dit moment wordt per persoonlijk certificaat in de authenticatie-app onderscheid gemaakt door het tonen van het gebruikersnummer en VECOZO-omgeving (test-, acceptatie- of productieomgeving).

Het is mogelijk om de accountnaam, die boven uw gebruikersnaam staat, te wijzigen in de authenticatie-app. Dit doet u als volgt:

  1. Open het betreffende gebruikersnummer in de authenticatie-app;
  2. Wijzig de naam via de instellingen. Deze vindt u bij het tandwiel of potloodje;
  3. Vul een naam in die voor u herkenbaar is, bijvoorbeeld een AGB-code of de naam van uw organisatie.
18. Ik heb geen smartphone. Hoe kan ik inloggen met de authenticatie-app?

Voor het inloggen met uw persoonlijk certificaat en de authenticatie-app heeft u een smartphone nodig. De authenticatie-app kan ook op een tablet worden geïnstalleerd. 

We hebben voor deze oplossing gekozen omdat een authenticatie-app veilig, gebruiksvriendelijk en voor de gebruiker gratis is. We begrijpen dat dit in uw geval niet allemaal opgaat. Helaas kunnen wij geen uitzondering maken voor enkele gebruikers.

Andere oplossingen om in te loggen

Bent u in het bezit van een UZI-pas? Dan kunt u deze koppelen aan uw VECOZO-account. U hoeft dan niet meer in te loggen met uw persoonlijk certificaat en authenticatie-app.

19. Ik log met mijn persoonlijke certificaat ook in op websites of applicaties van andere partijen dan VECOZO. Moet ik dan ook de authenticatie-app gebruiken?

Ja, als u uw persoonlijke certificaat ook gebruikt voor websites of applicaties van andere partijen wordt automatisch om de code (token) gevraagd tijdens het inloggen.