
Volgende week gaat de vernieuwde onderhandelmodule Medisch Specialistische Zorg (MSZ) live. Deze module maakt het voor zorgverzekeraars en zorgaanbieders mogelijk om op een veilige en efficiënte manier tarieven en volumes af te spreken voor medisch-specialistische zorg (MSZ). Productmanager Raymond Jaspers en Product Owner Michael van Hooff vertellen graag over de ontwikkeling van de nieuwe module.
Toe aan vernieuwing
Raymond: “De huidige module is inmiddels zo’n 20 jaar oud en was toe aan vernieuwing, onder andere door toenemende beveiligingsrisico’s. De module is onderdeel van het Zorginkoopportaal (ZIP). ZIP staat eigenlijk los van onze andere diensten en werkt op een andere manier. De vernieuwde onderhandelmodule is de eerste ZIP-module die volledig ingebed is in het VECOZO-landschap. Daarnaast is het het tweede grote product dat gebouwd is in OutSystems.”
Samenwerking is de sleutel tot succes
De ontwikkeling van de nieuwe MSZ-onderhandelmodule begon eind 2021 en was dus een langlopend traject. Michael: “We werkten hiervoor nauw samen met een functionele werkgroep en een technische werkgroep vanuit de zorgverzekeraars en de klankbordgroep van zorgaanbieders. Onze UX-designers speelden een belangrijke rol in het visualiseren van de ideeën en wensen. Doordat we in demo’s steeds dingen konden laten zien, konden we goede feedback ophalen en toetsen of de functionaliteiten naar wens werkten. Dit heeft ons geholpen om de juiste dingen te bouwen.”
“We zijn niet alleen trots op het eindproduct, maar ook op het proces. Vertrouwen, transparantie en samenwerking stonden centraal. Tijdens het traject gingen leden van de werkgroepen zelfs elkaar bevragen over hun werkprocessen en hebben discussies tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders ervoor gezorgd dat ze elkaars standpunten beter begrijpen. Een mooi bijkomend effect”, aldus Raymond.
Voordelen van de nieuwe module
Maar wat heeft die intensieve samenwerking nu opgeleverd? De nieuwe onderhandelmodule biedt:
- een verbetering in performance en gebruikersgemak
- een modernere look & feel
- meer selfservicemogelijkheden in het beheer voor zorgverzekeraars
- functionaliteiten die beter aansluiten op de werkprocessen van gebruikers
Raymond vult aan: “Een ander belangrijk voordeel is dat zorgverzekeraars nu beter kunnen uitleggen waarom bepaalde tarieven of afspraken wel of niet worden opgenomen. Dit was eerder niet mogelijk.”
Aanpak smaakt naar meer
“De aanpak van dit project – met de nauwe samenwerking tussen betrokken partijen en een grote rol voor UX-design – is zo goed bevallen dat we deze werkwijze ook bij toekomstige projecten zouden willen toepassen. Deze aanpak smaakt naar meer”, sluit Michael af.