Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over de pilot. Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt.

(Laatst bijgewerkt op: 20 mei 2021)

  1. Wat is tweefactorauthenticatie?
  2. Wat heb ik nodig om deel te nemen aan de pilot?
  3. Wordt mijn telefoonnummer door VECOZO verwerkt in deze pilot?
  4. Heb ik een internetverbinding op mijn telefoon nodig voor het inloggen met de authenticatie-app?
  5. Hoe lang duurt de pilot?
  6. Van welke authenticatie-apps kan ik gebruik maken als deelnemer aan de pilot?
  7. Zijn er kosten voor mij aan verbonden?
  8. Waarom onderzoekt VECOZO deze optie, terwijl er ook landelijke middelen beschikbaar zijn?
  9. Moet ik bij het inloggen iedere keer gebruik maken van de authenticatie-app?
  10. Waarom ben ik geselecteerd voor deze pilot?
  11. Zijn er voorwaarden verbonden aan deelname aan de pilot?
  12. Ik heb geen beschikking meer over de gekoppelde authenticatie-app, wat nu?
  13. Hoe kan ik mijn authenticatie-app koppelen aan mijn VECOZO-account?
  14. Ik gebruik de authenticatie-app Microsoft authenticator, maar ik ondervind problemen met het scannen van de QR-code.
  15. Kan ik hulp krijgen bij het koppelen van de authenticatie-app aan mijn VECOZO-account?
1. Wat is tweefactorauthenticatie?

Tweefactorauthenticatie (2FA) is een inlogmethode waarbij twee verschillende factoren worden gebruikt. Dit betekent dat u bij VECOZO naast uw gebruikersnummer en wachtwoord, ook een code nodig heeft. Deze code wordt gegenereerd door authenticatie-app, die geïnstalleerd is op uw mobiele telefoon.

2. Wat heb ik nodig om deel te nemen aan de pilot?

Voor de pilot maakt u gebruik van een authenticatie-app naar keuze en uw mobiele telefoon.

3. Wordt mijn telefoonnummer door VECOZO verwerkt in deze pilot?

VECOZO verwerkt geen telefoonnummers. Er worden dus geen berichten verstuurd vanuit VECOZO naar u of uw medewerkers.

4. Heb ik een internetverbinding op mijn telefoon nodig voor het inloggen met de authenticatie-app?

Alleen voor het downloaden van de authenticatie-app en het eenmalig koppelen heeft u een internetverbinding nodig. Voor het inloggen is geen internetverbinding nodig.

5. Hoe lang duurt de pilot?

De pilot start op 1 juni en duurt tot 1 oktober 2021.

6. Van welke authenticatie-apps kan ik gebruik maken als deelnemer aan de pilot?

U mag zelf kiezen welke authenticatie-app u gebruikt. De app moet wel het TOTP-protocol ondersteunen. Voorbeelden van authenticatie-apps zijn: Google Authenticator, Microsoft Authenticator, FreeOTP Authenticator, Android OTP Authenticator en Authy.

7. Zijn er kosten voor mij aan verbonden?

Nee, voor u zijn geen kosten verbonden aan deelname aan de pilot of het gebruik van de authenticatie-app (tenzij u kiest voor een betaalde authenticatie-app).

8. Waarom onderzoekt VECOZO deze optie, terwijl er ook landelijke middelen beschikbaar zijn?

Op dit moment is de tijd nog niet rijp om aan te sluiten op landelijk beschikbare middelen, vanwege de mogelijkheden en kosten. VECOZO houdt de landelijke ontwikkelingen goed in de gaten. Voor de lange termijn wil VECOZO aansluiting zoeken bij landelijke middelen. In de tussentijd onderzoeken we hoe we onze eigen beveiligingsmiddelen op het juiste beveiligingsniveau kunnen houden.

9. Moet ik bij het inloggen iedere keer gebruik maken van de authenticatie-app?

Nee, u kunt een cookie instellen waardoor u zeven dagen geen gebruik hoeft te maken van de authenticatie-app.

10. Waarom ben ik geselecteerd voor deze pilot?

Voor de pilot hebben wij willekeurig een diverse groep gebruikers geselecteerd.

11. Zijn er voorwaarden verbonden aan deelname aan de pilot?

Uw deelname aan de pilot valt onder de afspraken die u al met ons heeft gemaakt over het gebruik van het persoonlijk certificaat. U kunt deze afspraken vinden in onze CP/CPS en de Bijzondere Voorwaarden Beveiligingsmiddelen.

12. Ik heb geen beschikking meer over de gekoppelde authenticatie-app, wat nu?

Wanneer uw mobiele telefoon niet meer werkt of niet meer in uw bezit is, is het opnieuw kunnen koppelen van een authenticatie-app aan uw VECOZO-account van belang. Dit verzoek kan per e-mail worden aangevraagd door de (hoofd)contactpersoon of tekenbevoegde van uw organisatie. Dit verzoek dient te komen vanuit het bij VECOZO geregistreerde e-mailadres en kan worden gestuurd naar administratie@vecozo.nl. Vermeldt in de e-mail de AGB-code van uw onderneming, het gebruikersnummer van het betreffende persoonlijke certificaat en de reden voor de gevraagde reset.

13. Hoe kan ik mijn authenticatie-app koppelen aan mijn VECOZO-account? 

U kunt de instructie lezen of de instructievideo bekijken.

14. Ik gebruik de authenticatie-app Microsoft authenticator, maar ik ondervind problemen met het scannen van de QR-code.

Wellicht hebt u al eerder een account gekoppeld aan de authenticatie-app. In dit geval dient u een nieuw account toe te voegen. Hiervoor klikt u rechts bovenin de app op "+" of "..." en kiest u voor het toevoegen van een nieuw werk- of schoolaccount. U krijgt dan de optie om een QR-code te scannen. 

15. Kan ik hulp krijgen bij het koppelen van de authenticatie-app aan mijn VECOZO-account?

Voor hulp bij het koppelen van de authenticatie-app aan uw VECOZO-account, kunt u telefonisch contact opnemen met onze afdeling Support.