Veelgestelde vragen

Bekijk vragen en antwoorden over het Zorginkoopportaal en de normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021.

Snel naar...

  1. Wanneer kan de normatieve meerkostenregeling aangevraagd worden?
  2. Voor welke extra kosten biedt deze normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021 een tegemoetkoming?
  3. Wie kan de normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021 aanvragen?
  4. Hoe kan de normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021 aangevraagd worden?
  5. Is de AGB-code van de onderneming gewijzigd in de periode mei t/m december 2020?

  6. Hoe kan ik inloggen op het Zorginkoopportaal?

  7. Er staat geen vragenlijst klaar in het Zorginkoopportaal van VECOZO. Wat moet ik doen?

  8. Kan ik mijn aanvraag wijzigen of opnieuw indienen als ik een fout heb gemaakt?

  9. Waar vind ik de contactgegevens van de zorgverzekeraars?

Normatieve Meerkostenregeling W/E/G 2021

1. Wanneer kan de normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021 aangevraagd worden?

Zorgaanbieders kunnen de normatieve meerkostenregeling aanvragen van 19 april tot en met 11 mei 2022. Iedereen die in aanmerking wil komen voor de meerkostenregeling moet in deze periode zijn aanvraag indienen. Het loket staat slechts één keer open.

2. Voor welke extra kosten biedt deze normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021 een tegemoetkoming? 

Voor oa. de volgende kosten voorziet de normatieve meerkostenregeling in een tegemoetkoming:

  • extra inhuur van personeel voor coronazorg of voor het garanderen van beschikbaarheid;
  • persoonlijke beschermingsmiddelen waaronder mondkapjes, handschoenen, desinfectiemiddel;
  • schoonmaak en afvalverwerking.

Let op: Zorgaanbieders kunnen alleen een beroep doen op de regeling wanneer zij de meerkosten niet al op een andere manier (deels) vergoed hebben gekregen (via de patiënt of via de zorgverzekeraar).

3. Wie kan de normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021 aanvragen?

De normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021 geldt voor zorgaanbieders met een ZVW omzet in 2019 lager dan 10 miljoen euro, die in 2021 Wijkverpleging, ELV of GRZ leverden.

LET OP: Voor aanbieders Wijkverpleging, ELV of GRZ met een vergoede jaaromzet van meer dan tien miljoen geldt een specifieke regeling.

4. Hoe kan de normatieve meerkostenregeling W/E/G 2021 aangevraagd worden?

Dat kan via de Uitvraagmodule in het Zorginkoopportaal van VECOZO, op de AGB-code van de onderneming. De bijdrage wordt in één keer aangevraagd bij alle deelnemende zorgverzekeraars (dit zijn alle zorgverzekeraars behalve Eucare).

Hiervoor heeft u het volgende nodig:

  • een aansluiting bij VECOZO
  • een persoonlijk certificaat van VECOZO
  • een autorisatie voor het Zorginkoopportaal

Let op: 

  • Wilt u de normatieve meerkostenregeling aanvragen, maar bent u nog niet aangesloten bij VECOZO? Regel uw aanmelding dan zo snel mogelijk. U voorkomt extra doorlooptijd door in het aanmeldproces bij 'identificatie' te kiezen voor iDIN.
  • Als u bent aangemeld en uw persoonlijke certificaat hebt ontvangen en geïnstalleerd kunt u de autorisaties aanvragen. De autorisaties vraagt u aan via het aanvraagformulier ‘Zorginkoop certificaat Aanvragen/Wijzigen'.

5. Is de AGB-code van de onderneming gewijzigd in de periode mei t/m december 2020?

Wanneer uw AGB-code is gewijzigd als gevolg van een fusie, splitsing of rechtsvormwijziging dan is het van belang dat u:

  1. Voor iedere geldige AGB-code in die periode (dus zowel de oude als de nieuwe) separaat een meerkostenbijdrage aanvraagt.
  2. Ervoor zorgt dat de start- en einddata van de verschillende AGB-codes bij Vektis juist zijn geregistreerd.

Dit laatste is met name van belang om waar van toepassing de drempel naar rato te kunnen toepassen.

Zorginkoopportaal

6. Hoe kan ik inloggen op het Zorginkoopportaal?

Lees de instructie voor het inloggen op het Zorginkoopportaal.

7. Er staat geen vragenlijst klaar in het Zorginkoopportaal van VECOZO. Wat moet ik doen?

Als er vanaf 19 april 2022 geen vragenlijst klaarstaat, adviseren we nog een keer te controleren of u bij de juiste AGB-code kijkt. De normatieve meerkostenregeling vraagt u aan op ondernemingsniveau.

Staat er voor uw onderneming inderdaad geen vragenlijst klaar en valt u wel onder de doelgroep? Neem dan contact op met de (preferente) zorgverzekeraar. Die kan nagaan wat de reden is en indien nodig zoeken naar een oplossing.

8. Kan ik mijn aanvraag wijzigen of opnieuw indienen als ik een fout heb gemaakt?

Als u uw aanvraag hebt bevestigd, wordt deze gedeeld met alle zorgverzekeraars. Hier zit maar weinig tijd tussen, dus een correctie is in het algemeen niet meer mogelijk. Controleert u uw aanvraag dus goed.

9. Waar vind ik de contactgegevens van de zorgverzekeraars?

Ga naar de contactgegevens van de zorgverzekeraars.

Naar alle vragen en antwoorden over het Zorginkoopportaal