Hoe kan ik een declaratie valideren?

U kunt declaraties valideren voordat u deze indient. Bij technische fouten in het bestand ziet u per regel wat de fout is. Wij sturen het bestand niet door naar de betreffende zorgverzekeraar. 

Een validatie dient u in via onze website.

  • Selecteer het bestand dat u wil valideren
  • Geef een referentie op
  • Geef aan of u een notificatiemail wil ontvangen als de status van uw validatie wijzigt.
  • Klik ‘Valideer EI-bestand’.

WIj controleren het bestand en sturen u een e-mail met de resultaten. U kunt het bestand ook opzoeken met het ValidatieID. Validaties worden vijf dagen bewaard en daarna automatisch verwijderd. 

Een validatie kan drie verschillende statussen hebben:

  • Ontvangen: het te valideren bestand is ontvangen maar moet nog gevalideerd worden.
  • Correct bevonden: het bestand is gecontroleerd en voldoet aan de technische eisen.
  • Afgekeurd: het bestand is gecontroleerd en voldoet niet aan de technische eisen.

Als het bestand is afgekeurd ziet u onderaan dit scherm een overzicht van de foutcodes en de regel(s) waarin de fout zit. Neem contact op met uw softwareleverancier om de fout(en) op te lossen. 

Gerelateerde pagina's

Uitgelicht

Indienen declaraties

Opzoeken declaraties

Overig