Waarom is mijn declaratie afgekeurd?

Dat kan verschillende redenen hebben. Als de declaratie de status 'Afgekeurd door dienst' heeft, is hij door ons technisch afgekeurd. Uw softwareleverancier kan u helpen bij het oplossen van de fout.

Bij het indienen controleren wij of de declaratie herkenbaar en leesbaar is, de juiste versie en grootte heeft, of de indiener, afzender en geadresseerde aangesloten en geautoriseerd zijn en of het bestand voldoet aan de standaard opgesteld door Vektis

Als de declaratie hieraan voldoet sturen we deze door naar de zorgverzekeraar. Die beoordeelt de declaratie inhoudelijk. De declaratie krijgt in al deze gevallen de status ’Afgehandeld door de zorgverzekeraar’.

Declaratie is ingediend via Declareren

Afkeurredenen

Bij een technische afkeur van ingediende berichten wordt de reden van de afkeur teruggekoppeld via foutcodes. Een overzicht van de generieke afkeurredenen die kunnen voorkomen (foutcodes die beginnen met 'BRS') staat in de Lijst met foutcodes van het Berichtloket.

Daarnaast zijn er ook nog dienst-specifieke, meer inhoudelijke afkeurredenen:

Uw softwareleverancier kan u helpen met de betekenis van de retourcodes en de oorzaak van de afkeur. 

Afgehandeld door de zorgverzekeraar

Als het gedeclareerde bedrag niet (volledig) wordt vergoed, vindt u in de retourinformatie die de zorgverzekeraar meestuurt de reden daarvan. Neem bij vragen hierover contact op met de betreffende zorgverzekeraar.

Declaratie is ingediend via Declareren-oud

Afgehandeld door de zorgverzekeraar

Als het gedeclareerde bedrag niet (volledig) wordt vergoed, vindt u in de retourinformatie die de zorgverzekeraar meestuurt de reden daarvan. Neem bij vragen hierover contact op met de betreffende zorgverzekeraar.

Gerelateerde pagina's

Uitgelicht

Indienen declaraties

Opzoeken declaraties

Overig