Wanneer is een aanmelding verwerkt?

Antwoord

Via 'Mijn diensten’ > ‘Opt-in’ > ‘Afhandelen aanmeldingen’ kunt u zien welke patiënten u via volgjezorg.nl een bericht hebben gestuurd met DigiD met sms of DigiD-app om toestemming te regelen voor de uitwisseling van hun medische gegevens. Er staat dan ‘Ja’ in de kolom ‘Toestemming’. Ook kunt u zien of een patiënt een ‘nee’ wil laten registreren of een eerder gegeven toestemming wil intrekken. Er staat dan ‘Nee’ in de kolom ‘Toestemming’.

U dient het bericht vervolgens binnen uw eigen informatiesysteem in het dossier van de patiënt te verwerken. Controleer hierbij of de gegevens van de patiënt overeenkomen met de gegevens in het dossier, om er zeker van te zijn dat u de toestemming in het juiste dossier verwerkt. Als de gegevens zodanig afwijken dat u twijfelt of de toestemming voor de juiste patiënt is gegeven, wijs de toestemming dan af en verwerk de toestemming dan niet in uw informatiesysteem!

Na verwerking van de toestemming in het dossier van de patiënt moet het dossier (opnieuw) worden aangemeld bij het Landelijk Schakelpunt om de gegevens daadwerkelijk beschikbaar te maken voor opvraging. Daarna geeft u op het VECOZO-portaal via het menu ‘Afhandelen aanmeldingen’ aan dat de aanmelding is verwerkt. U kunt daarbij kiezen voor de volgende opties:

  • 'Nog niet verwerkt': U wilt de aanmelding op een later moment verwerken.
  • 'Verwerkt': U heeft de aanmelding verwerkt in het dossier van de patiënt en aangemeld op het LSP.
  • ‘Afgewezen': U heeft de aanmelding niet verwerkt met een bepaalde reden. U dient die reden hier aan te geven.

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Aanmeldingen van patiënten

Vindbaarheid

Notificaties