Veel gestelde vragen

Op deze pagina verzamelen we de meest gestelde vragen over informatiebeveiliging.

1. Waarom is zorgvuldig gebruik van het persoonlijk VECOZO-certificaat belangrijk?

Het persoonlijk certificaat is een persoonsgebonden authenticatiemiddel. Zie het als een digitaal paspoort waarmee u toegang krijgt tot de VECOZO-website zodat u gebruik kunt maken van onze diensten. Deze beveiliging is belangrijk omdat via de VECOZO-diensten persoonsgegevens worden uitgewisseld.

De voordelen van het zorgvuldig gebruiken van uw persoonlijk certificaat zijn:

  • u hebt grip op wat er uit uw naam wordt verstuurd;
  • u stelt uw organisatie minder bloot aan potentiële inbreuken;
  • u loopt minder risico op zorgfraude op uw naam;
  • u hebt minder kans op blokkering of intrekking van het certificaat.

VECOZO staat voor veilige en betrouwbare uitwisseling van digitale gegevens in de zorgketen. Ketenpartijen in de zorg vertrouwen erop dat de persoon die aan een VECOZO-certificaat is gekoppeld, ook de gebruiker is. Deel uw persoonlijk certificaat daarom niet met iemand anders. En bewaar ook nooit uw certificaatgegevens (gebruikersnummer, pincode en wachtwoord) op of bij uw computer of laptop. Vergelijk het met hoe u omgaat met uw bankpas met pincode!

Meer lezen over het gebruik van VECOZO-certificaten.

2. Mijn computer is gestolen en ik kan niet meer bij mijn certificaten. Wat nu?

Wanneer uw computer met geldige certificaten is gestolen, neem dan direct contact op afdeling Support van VECOZO. Lees meer

3. Waarom moet ik mij laten identificeren?

VECOZO staat voor veilige en betrouwbare uitwisseling van digitale gegevens in de zorgketen. Wilt u zich aansluiten bij VECOZO, dan is identificatie een beveiligingsmaatregel die wij nemen omdat via de VECOZO-diensten persoonsgegevens worden uitgewisseld.

Wij identificeren de tekenbevoegde en de hoofdcontactpersoon van een zorgonderneming. Zij krijgen namelijk toegang tot de VECOZO-diensten en kunnen ook andere gebruikers aanmaken. Wij willen daarom zeker weten dat zij bestaan en dat zij de betreffende zorgonderneming ook daadwerkelijk vertegenwoordigen.

U kunt zich op twee manieren laten identificeren, via iDIN of via AMP. VECOZO, iDIN en AMP gaan zorgvuldig met uw gegevens om en bewaren deze niet langer dan wettelijk toegestaan en dan noodzakelijk voor de identificatie.

Let op: als VECOZO aanvullende informatie nodig heeft voor uw nieuwe aansluitovereenkomst, dan nemen wij altijd per e-mail contact met u op. Aanvullende informatie vragen wij nooit telefonisch op. Deze werkwijze geldt ook voor AMP.

4. Welke aansluitvoorwaarden zijn op mij van toepassing?

Wilt u zich aanmelden om gebruik te kunnen maken van de digitale dienstverlening van VECOZO?

Wij kennen generieke aansluitvoorwaarden voor zorgaanbieders, softwareleveranciers, tussenpartijen software, tussenpartijen administratie en zorginkoopbemiddelaars.Als digitaal knooppunt in de zorgketen verbindt VECOZO veel partijen. Dit maakt dat wij compliance hoog in het vaandel hebben staan. Compliance wil zoveel zeggen als 'voldoen aan de eisen die worden gesteld'. Compliant zijn we daarom samen: met onze ketenpartners en gebruikers.

Meer informatie over het aanmelden bij VECOZO.