Aanvragen certificaat


Om een certificaat aan te kunnen vragen dient uw praktijk of instelling een overeenkomst te hebben afgesloten met VECOZO. Is dat nog niet het geval, meld uw instantie dan eerst aan door het online aanmeldformulier in te vullen. U ontvangt dan een informatiepakket met de overeenkomst.

Er zijn twee soorten certificaten. Een persoonlijk certificaat is bedoeld om in te loggen op de VECOZO website, wordt op naam uitgegeven en is strikt persoonlijk. Een systeemcertificaat is bedoeld om uw administratieprogramma te koppelen aan de VECOZO-webservices, zodat u rechtstreeks vanuit dat programma bijvoorbeeld controle op verzekeringsrecht of declaratieverkeer kunt uitvoeren.

Let op: om veiligheidsredenen worden VECOZO-certificaten automatisch uit ons systeem verwijderd als deze niet binnen 60 dagen na uitgifte door u worden geïnstalleerd. In dat geval dient de contactpersoon van uw praktijk of instelling opnieuw een certificaat aan te vragen.
 

Bent u de contactpersoon van de praktijk of instelling en beschikt u over een actief VECOZO certificaat? Via Gebruikersbeheer regelt u de volgende zaken:

  • Certificaat aanvragen
  • Intrekken en toekennen autorisaties op bestaande certificaten
  • Certifiaten intrekken


Bent u geen contactpersoon of heeft u geen actief VECOZO certificaat? Via de online formulieren regelt u de volgende zaken:

  • Certificaat aanvragen
  • Wijzigingen aanvragen in autorisaties op bestaande certificaten
  • Aanvraag indienen voor het intrekken van certificaten


Certificaten en autorisaties voor het Zorginkoopportaal (contracteren, uitvragen, onderhandelen) regelt u via het Aanvraagformulier Zorginkoopportaal.


Contactpersoon

Als ingelogde contactpersoon kunt u via Gebruikersbeheer zelf gebruikers aanmaken en autorisaties wijzigen. De aanmaak van een nieuwe gebruiker wordt door VECOZO gecontroleerd; bij goedkeuring ontvangt u het gebruikersnummer via de e-mail en de pincode via de Berichtenbox van uw certificaat. Met behulp van deze gegevens kan de gebruiker zijn of haar certificaat installeren. Meer informatie vindt u in de Handleiding Gebruikersbeheer.

Bent u niet de contactpersoon en/of bent u niet in het bezit van een actief persoonlijk certificaat, dan kunt u via het Aanvraagformulier certificaten een nieuw certificaat aanvragen. Dit formulier kunt u uitprinten, laten ondertekenen door de contactpersoon en samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs aan ons terug kunt mailen.

Wie die  contactpersoon is kunt u achterhalen door met uw eigen certificaat in te loggen en in de navigatiebalk bovenaan de pagina te klikken op het gebruikersnummer van uw certificaat. U krijgt dan een scherm te zien met onder andere de gegevens van de contactpersoon.

 

VECOZO stuurt de contactpersoon per e-mail het gebruikersnummer van het nieuwe certificaat toe en per brief de bijbehorende pincode. Met behulp van deze gegevens kunt u het certificaat op uw pc installeren.

 

Verlopen of verloren certificaat

Een certificaat is vanaf het moment dat u het installeert twee jaar geldig. Vanaf een maand voor de verloopdatum kan het certificaat door de gebruiker weer voor twee jaar worden vernieuwd. Gebeurt dit niet op tijd en verloopt het certificaat, dan kan dit met behulp van het gebruikersnummer en de pincode opnieuw worden geïnstalleerd en is het alsnog weer twee jaar geldig. Er hoeft door de contactpersoon dan GEEN nieuw certificaat te worden aangevraagd.

Let wel: dit geldt alleen voor verlopen certificaten. Een certificaat dat nog geldig is, maar dat verloren is gegaan door bijvoorbeeld een gecrashte pc, kan tussentijds NIET opnieuw worden geïnstalleerd. Heeft u na de installatie of laatste vernieuwing geen back-up van het certificaat gemaakt waarmee u dit weer terug kunt zetten, neem dan contact op met onze afdeling Support.

Om te voorkomen dat uw pincodes en/of wachtwoorden in handen van derden vallen wordt het versturen hiervan per post, fax of e-mail ten zeerste ontraden. Een VECOZO-medewerker zal u via post, e-mail of fax ook nooit om uw pincode of wachtwoord vragen.