Antwoord
Het inloggen bij VECOZO is computer- en (internet)browser afhankelijk. Dit betekent dat u alleen kunt inloggen op de computer en internetbrowser waarin u het certificaat hebt geïnstalleerd. Inloggen bij VECOZO kan alleen met een persoonlijk certificaat.
Er kunnen diverse redenen zijn waarom u niet meer kunt inloggen met uw persoonlijk certificaat. Het certificaat kan geblokkeerd, verlopen of zelfs helemaal van uw computer verdwenen zijn.
Wanneer u bij het inloggen een melding krijgt dat er geen geldige certificaten zijn gevonden en u geen certificaat kunt kiezen staan er geen of geen geldige certificaten meer op uw computer. U kunt dit in de verschillende browsers controleren op de volgende manier;
Het certificaat controleren in Google Chrome of Microsoft Edge
U typt in het zoekveld in de taakbalk ‘internetopties’. Wanneer u de internetopties aanklikt worden deze direct geopend.
Ga binnen de internetopties naar het tabblad inhoud en druk op de knop ‘Certificaten’ om de lijst met certificaten te openen.
U ziet een lijst met de certificaten die op uw computer zijn geïnstalleerd, inclusief de verloopdatum.
Om na te gaan of de persoonlijke sleutel nog op uw certificaat aanwezig is, selecteert u uw persoonlijk certificaat. Hierna kiest u voor ‘exporteren’ waarna het scherm ‘Wizard Certificaat exporteren’ verschijnt.
Klik hierna op volgende waarna u de optie ‘Ja, de persoonlijke sleutel exporteren’ aan kunt vinken.
Als dit niet mogelijk is (deze is grijs gekleurd), betekent dit dat de sleutel niet aanwezig is. Hierdoor is het certificaat niet geldig en dient deze middels uw back-up terug geplaatst te worden.
Als u wel de optie kunt aanvinken, is de sleutel wel aanwezig. U mag het venster dan sluiten door op annuleren en daarna sluiten te klikken.
Het certificaat controleren in Mozilla Firefox
-
Start ‘Firefox’ en kies rechtsboven voor de drie liggende streepjes.
-
Kies vervolgens voor ‘Opties’
-
Kies 'Privacy en Beveiliging'
-
Kies ‘Certificaten'
-
Kies ‘Certificaat bekijken
-
Op het tabblad ‘uw certificaten’ ziet u een lijst met de certificaten die op uw pc zijn geïnstalleerd, inclusief de verloopdatum.
Het certificaat controleren in Safari
De snelste en makkelijkste manier om naar de locatie van het certificaat te gaan is om de ‘Sleutelhangertoegang’ te openen via de zoekfunctie van uw Apple computer. U vindt deze zoekoptie door de sneltoetsen ‘Command + spatie’.
U typt in het zoekveld ‘Sleutelhangertoegang’ om deze te openen.
De certificaten worden weergegeven in de rechter kolom.
Wanneer bij het inloggen geen certificaat wordt aangeboden en u gebruik maakt van een antivirusprogramma, wordt het certificaat mogelijk door dit programma geblokkeerd.
Als u alleen een certificaat op nummer kunt selecteren (bijvoorbeeld 40000000123456-25DEC22-1) en geen certificaat op naam (bijvoorbeeld JBoer-25DEC22-1) staan er eveneens geen of geen geldige persoonlijke certificaten meer op uw computer. Een certificaat met een nummer is een systeemcertificaat, bedoeld om uw administratieve software aan onze webservices te koppelen zodat u vanuit dat programma rechtstreeks declaraties in kunt dienen of verzekerdengegevens kunt controleren. Met een systeemcertificaat kunt u niet inloggen op onze website.
Melding "Sessie verlopen"
Als u meteen bij het inloggen de melding krijgt dat uw sessie is verlopen dienen de instellingen met betrekking tot de cookies op uw computer te worden aangepast. Ga hiervoor naar Internet Opties (Internet Options) > Privacy (Privacy) > Websites (Sites). Vul bij 'Adres van de website (Address of website)' het volgende in: 'vecozo.nl'. Druk op de knop Toevoegen (Allow) en vervolgens op ‘OK’ en nogmaals op ‘OK’. U kunt nu inloggen.
Melding "Er is een fout opgetreden, de gevraagde pagina kan op dit moment niet worden weergegeven"
Als u deze foutmelding krijgt, probeert u in te loggen met uw systeemcertificaat. Uw systeemcertificaat is herkenbaar aan de lange cijferreeks en wordt alleen gebruikt voor een koppeling met uw softwareprogramma. U kunt bij VECOZO alleen inloggen met uw persoonlijke certificaat. Dit certificaat is herkenbaar aan het gedeelte van uw naam.
Sluit de gehele browser af voordat u inlogt met uw persoonlijke certificaat.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Hoe trek ik een certificaat in?
- Wat is het verschil tussen een persoonlijk certificaat en een systeemcertificaat?
- Waar vind ik het gebruikersnummer en de pincode van mijn certificaat?
- Ik wil graag dat iemand anders mijn certificaat installeert, mag dit?
- Mijn computer is gestolen en nu kan ik niet meer bij mijn certificaten, wat moet ik doen?
- Is VECOZO bereikbaar in het buitenland?
- Wat is TLS?
- Wat is oneigenlijk gebruik van een VECOZO certificaat?
- Ik werk met een Apple, hoe kan ik gebruik maken van VECOZO?
- Welke internetbrowsers en besturingssystemen worden door VECOZO actief ondersteund?
- Wat is een certificaat en hoe lang is een certificaat geldig?
- Ik beschik niet meer over de gekoppelde authenticatie-app, hoe kan ik de bestaande koppeling met de authenticatie-app verwijderen?
- Hoe trek ik een certificaat in via het Gebruikersbeheer?
Installeren/vernieuwen
- Hoe kan ik mijn certificaat installeren/vernieuwen?
- Ik krijg een foutmelding tijdens het installeren/vernieuwen van mijn certificaat.
- Het lukt mij niet om mijn certificaat te installeren/vernieuwen in een externe omgeving.
- Na het installeren/vernieuwen kan ik mijn certificaat niet terug vinden in de browser.
- Tijdens het installeren/vernieuwen wordt er om een verificatiecode gevraagd, waar kan ik die vinden?
- Ik krijg tijdens het installeren/vernieuwen de melding "De gebruiker kan momenteel geen certificaat ophalen", wat moet ik doen?
- De installatietool blijft door lopen, wat moet ik doen?
- Kan het certificaat op meerdere computers worden geïnstalleerd?
- Mijn certificaat is vernieuwd. Is mijn oude certificaat nu nog geldig?
- Ik wil een wachtwoord instellen tijdens het installeren/vernieuwen, maar krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?
- Ik heb mijn systeemcertificaat vernieuwd. Nu krijg ik een foutmelding in mijn softwareprogramma, wat moet ik doen?
- Ik krijg tijdens het installeren/vernieuwen de melding ‘Mogelijk heeft u te weinig rechten’, wat moet ik doen?
Back-up maken/terugplaatsen
Inloggen/wachtwoord
- Ik kan niet inloggen op een externe website, zoals Zorgmail of het PGB budgethoudersportaal?
- Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik een nieuw wachtwoord instellen?
- Hoe kan ik inloggen met een ander certificaat als waarmee ik nu ingelogd ben?
- Wat is Single Sign On en hoe werkt het?
- Hoe kan ik inloggen in Firefox?
Geblokkeerd/Verlopen/Verwijderd
- Hoe kan ik via Gebruikersbeheer een certificaat deblokkeren?
- Hoe kan ik een certificaat verwijderen uit de internetbrowser?
- Mijn certificaat is verwijderd. Kan ik deze opnieuw installeren?
- Mijn certificaat is verlopen. Wat moet ik doen?
- Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn certificaat verloopt, om welk certificaat gaat dit?
- Mijn certificaat is geblokkeerd, hoe kan ik mijn certificaat deblokkeren?
Gebruikersbeheer
- Hoe kan ik gebruik maken van Gebruikersbeheer?
- Waar vind ik een overzicht van alle certificaten die zijn uitgegeven?
- Hoe kan ik een authenticatie-app ontkoppelen van een VECOZO-account?
- Hoe deblokkeer ik een gebruiker?
- Hoe verwijder ik een gebruiker?
- Hoe open ik het Gebruikersbeheer?
- Hoe maak ik een nieuwe gebruiker aan in het Gebruikersbeheer?
- Hoe maak ik een profiel aan binnen het Gebruikersbeheer?