Hoe trek ik een certificaat in?

Antwoord

Er zijn verschillende mogelijkheden om een certificaat in te trekken. Deze zijn hieronder beschreven:

Gebruikersbeheer

Bent u de contactpersoon van een onderneming in het zorgaanbieders domein en beschikt u over een actief VECOZO certificaat? Dan kunt u via het Gebruikersbeheer certificaten intrekken. Als contactpersoon van een onderneming kunt Gebruikersbeheer op de volgende manier openen:

  • Door rechtsboven in de navigatiebalk op het gebruikersnummer van uw certificaat (veertiencijferig nummer onder uw naam) te klikken kunt u kiezen voor "Mijn gegevens". U komt dan in een menu terecht. Hier kunt u kiezen voor "Algemene instellingen".

    CP

 

  • Onder dit menu ziet u een kop Gebruikersbeheer met twee submenu's: Personen (voor het beheer van persoonlijke certificaten) en Systemen (voor het beheer van systeemcertificaten).

De contactpersoon kan gebruikers verwijderen door op de gewenste gebruikersregel in de kolom Acties op het icoon 'Verwijderen' te klikken. Om fouten te voorkomen wordt om een extra bevestiging gevraagd. Daarna worden gebruiker en certificaat definitief verwijderd. Het duurt tot ongeveer 30 minuten voordat dat de verwijdering is doorgevoerd. Dit is onomkeerbaar!

Intrekken gebruikercert

 

Certificaat contactpersoon

Het certificaat van een contactpersoon kan niet verwijderd worden middels het Gebruikersbeheer. Voor een wijziging van de contactpersoon en eventuele intrekking van het certificaat gebruikt u het online formulier ‘Contactpersoon wijzigen’.

Ga naar de wijzigingsformulieren

 

 

Geef onderaan de aanvraag de naam van de ondertekenaar op welke zich zal identificeren voor de aanvraag en deze digitaal zal ondertekenen. Dit mag een tekenbevoegde zijn of de geregistreerde hoofdcontactpersoon.

Als het gaat om een ‘tweede contactpersoon’ gebruikt u het Pdf-formulier: 'Aanvraagformulier tweede contactpersoon'.

Vult hier hiervoor naast het blok met de instantie gegevens en onderaan de naam, datum en handtekening enkel het blok in met de rode tekst: ‘Alleen invullen indien de tweede contactpersoon gewijzigd dient te worden’. Hier geeft u de naam van deze persoon op en geeft u de wens aan het certificaat te verwijderen, met de vinkboxjes.

Wilt u de  huidige tweede contactpersoon ook vervangen, vul dan ook het blok in met ‘Gegevens nieuwe contactpersoon’.

Systeemcertificaat

Een systeemcertificaat kan via systeemcertificaatbeheer niet verwijderd worden.

Hiervoor gebruikt u dit het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

Ga naar de wijzigingsformulieren.

 


Geef onderaan de aanvraag de naam van de ondertekenaar op welke zich zal identificeren voor de aanvraag en deze digitaal zal ondertekenen. Dit mag een tekenbevoegde zijn of de geregistreerde hoofdcontactpersoon.

Let op: Het systeemcertificaat is op de achtergrond gekoppeld met uw declaratie software. Trek dit certificaat alleen in als u dit certificaat niet meer nodig hebt voor uw softwarepakket. Bijvoorbeeld omdat uw (nieuwe) softwarepakket werkt via een toestemmingsverklaring. U kunt hiervoor uw softwareleverancier raadplegen. Een systeemcertificaat kan aan meerdere softwarepakketten zijn gekoppeld.

Zie ook de vraag ‘Wat is een toestemmingsverklaring?’

Hebt u gebruik gemaakt van het Zorginkoopportaal dan dient uw certificaat ook bij het Zorginkoopportaal ingetrokken te worden. Hoe u dit doet leest u hieronder.

Intrekken certificaat binnen het Zorginkoopportaal

Om het certificaat binnen het Zorginkoopportaal te laten intrekken ontvangen wij graag een e-mail vanuit het geregistreerde e-mailadres van de contactpersoon. In deze e-mail zien wij graag  de volgende gegevens:

  • AGB-code van de onderneming
  • Gebruikersnummer en naam van de gebruiker

Let op! Is het in te trekken certificaat het enige certificaat met tekenrechten binnen de contracteermodule, dan kunt u na het intrekken geen contracten meer met zorgverzekeraars afsluiten. De contactpersoon van uw organisatie kan via het webformulier een nieuwe aanvraag doen. Mocht u twijfelen over de toegekende rechten dan kunt u altijd telefonisch contact opnemen met onze afdeling Support zodat de autorisaties te controleren zijn.

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Wijzigen contactgegevens

Persoonlijke certificaten

Systeemcertificaten

Certificaten algemeen

Toestemmingsverklaringen

Testcertificaten