Antwoord
Er zijn verschillende mogelijkheden om een certificaat in te trekken. Deze zijn hieronder beschreven:
Gebruikersbeheer
Bent u de contactpersoon van een onderneming in het zorgaanbieders domein en beschikt u over een actief VECOZO certificaat? Dan kunt u via het Gebruikersbeheer certificaten intrekken. Als contactpersoon van een onderneming kunt Gebruikersbeheer op de volgende manier openen:
-
Door rechtsboven in de navigatiebalk op het gebruikersnummer van uw certificaat (veertiencijferig nummer onder uw naam) te klikken kunt u kiezen voor "Mijn gegevens". U komt dan in een menu terecht. Hier kunt u kiezen voor "Algemene instellingen".
-
Onder dit menu ziet u een kop Gebruikersbeheer met twee submenu's: Personen (voor het beheer van persoonlijke certificaten) en Systemen (voor het beheer van systeemcertificaten).
De contactpersoon kan gebruikers verwijderen door op de gewenste gebruikersregel in de kolom Acties op het icoon 'Verwijderen' te klikken. Om fouten te voorkomen wordt om een extra bevestiging gevraagd. Daarna worden gebruiker en certificaat definitief verwijderd. Het duurt tot ongeveer 30 minuten voordat dat de verwijdering is doorgevoerd. Dit is onomkeerbaar!
Certificaat contactpersoon
Het certificaat van een contactpersoon kan niet verwijderd worden middels het Gebruikersbeheer. Voor een wijziging van de contactpersoon en eventuele intrekking van het certificaat gebruikt u het online formulier ‘Contactpersoon wijzigen’.
Ga naar de wijzigingsformulieren
Geef onderaan de aanvraag de naam van de ondertekenaar op welke zich zal identificeren voor de aanvraag en deze digitaal zal ondertekenen. Dit mag een tekenbevoegde zijn of de geregistreerde hoofdcontactpersoon.
Als het gaat om een ‘tweede contactpersoon’ gebruikt u het Pdf-formulier: 'Aanvraagformulier tweede contactpersoon'.
Vult hier hiervoor naast het blok met de instantie gegevens en onderaan de naam, datum en handtekening enkel het blok in met de rode tekst: ‘Alleen invullen indien de tweede contactpersoon gewijzigd dient te worden’. Hier geeft u de naam van deze persoon op en geeft u de wens aan het certificaat te verwijderen, met de vinkboxjes.
Wilt u de huidige tweede contactpersoon ook vervangen, vul dan ook het blok in met ‘Gegevens nieuwe contactpersoon’.
Systeemcertificaat
Een systeemcertificaat kan via systeemcertificaatbeheer niet verwijderd worden.
Hiervoor gebruikt u dit het daarvoor bestemde aanvraagformulier.
Ga naar de wijzigingsformulieren.
Geef onderaan de aanvraag de naam van de ondertekenaar op welke zich zal identificeren voor de aanvraag en deze digitaal zal ondertekenen. Dit mag een tekenbevoegde zijn of de geregistreerde hoofdcontactpersoon.
Let op: Het systeemcertificaat is op de achtergrond gekoppeld met uw declaratie software. Trek dit certificaat alleen in als u dit certificaat niet meer nodig hebt voor uw softwarepakket. Bijvoorbeeld omdat uw (nieuwe) softwarepakket werkt via een toestemmingsverklaring. U kunt hiervoor uw softwareleverancier raadplegen. Een systeemcertificaat kan aan meerdere softwarepakketten zijn gekoppeld.
Hebt u gebruik gemaakt van het Zorginkoopportaal dan dient uw certificaat ook bij het Zorginkoopportaal ingetrokken te worden. Hoe u dit doet leest u hieronder.
Intrekken certificaat binnen het Zorginkoopportaal
Om het certificaat binnen het Zorginkoopportaal te laten intrekken ontvangen wij graag een e-mail vanuit het geregistreerde e-mailadres van de contactpersoon. In deze e-mail zien wij graag de volgende gegevens:
- AGB-code van de onderneming
- Gebruikersnummer en naam van de gebruiker
Let op! Is het in te trekken certificaat het enige certificaat met tekenrechten binnen de contracteermodule, dan kunt u na het intrekken geen contracten meer met zorgverzekeraars afsluiten. De contactpersoon van uw organisatie kan via het webformulier een nieuwe aanvraag doen. Mocht u twijfelen over de toegekende rechten dan kunt u altijd telefonisch contact opnemen met onze afdeling Support zodat de autorisaties te controleren zijn.
Gerelateerde pagina's
Algemeen
- Kan ik mijn bankgegevens via VECOZO wijzigen?
- Naar welk adres kan ik een wijziging per post toesturen?
- Welke gegevens op mijn kopie identiteitsbewijs mag ik afschermen?
- Hoe wijzig ik mijn adres bij VECOZO?
Wijzigen contactgegevens
- Hoe kan ik de contactpersoon wijzigen?
- Kan ik een tweede contactpersoon toevoegen, wijzigen of verwijderen?
- Waarom moet de contactpersoon in (loon)dienst zijn van mijn praktijk/instelling?
- De contactpersoon is uit dienst/overleden, wat moeten wij regelen bij VECOZO?
- Hoe kan ik het telefoonnummer van de tekenbevoegde en (hoofd)contactpersoon wijzigen?
- Hoe weet ik wie mijn contactpersoon is?
- Wat is het verschil tussen een tekenbevoegde, een hoofdcontactpersoon en een contactpersoon?
- Hoe vraag ik mijn gebruikersnummer op als de contactpersoon uit dienst is?
- Hoe wijzig ik een e-mailadres bij VECOZO?
- Is het e-mailadres van de contactpersoon niet gelijk aan het e-mailadres in het certificaat van de contactpersoon?
- Hoe lang duurt het voordat mijn aanvraag wijziging e-mailadres is verwerkt?
- Hoe kan ik de tekenbevoegde, hoofdcontactpersoon of ICT-beheerder wijzigen?
- Hoeveel tekenbevoegden, (hoofd)contactpersonen of ICT-beheerders mogen wij maximaal opgeven?
Persoonlijke certificaten
- Kan ik mijn naam laten aanpassen na een scheiding/huwelijk?
- Hoe vraag ik een VECOZO-account aan?
- Mag mijn collega gebruik maken van mijn (persoonlijk) certificaat?
- Waarom staat mijn certificaat op mijn naam, en niet op die van de praktijk?
- Moet ik mijn persoonlijk certificaat binnen een bepaalde termijn installeren?
- Kan ik een gebruikersoverzicht exporteren?
- Vraag ik voor iedere collega een eigen persoonlijk certificaat aan?
- Ik wil meerdere certificaten aanvragen. Kan dit in één keer?
- Hoe vraag ik een nieuw certificaat aan als de contactpersoon uit dienst is?
- Mijn naam of geslacht staat onjuist vermeld in mijn certificaat, kan dit aangepast worden?
- Ik beschik niet meer over de gekoppelde authenticatie-app, hoe kan ik de bestaande koppeling met de authenticatie-app verwijderen?
Systeemcertificaten
- Hoe vraag ik een systeemcertificaat aan?
- Hebben wij een systeemcertificaat nodig?
- Hoe koppel ik mijn systeemcertificaat aan mijn softwareprogramma?
- Moet ik een nieuw systeemcertificaat aanvragen als ik wissel van software?
Certificaten algemeen
- Wat is het verschil tussen een persoonlijk certificaat en een systeemcertificaat?
- Hoe wijzig ik de autorisaties van een bestaand certificaat?
- Hoe lang duurt het voordat mijn aanvraag verwerkt is?
- Wat is de status van mijn aanvraag?
- Waar vind ik een overzicht van alle certificaten die zijn uitgegeven onder de AGB-code?
- Moet ik een nieuw certificaat aanvragen als mijn certificaat is verlopen?
- Ik heb geen gebruikersnummer ontvangen na het aanvragen van een nieuw certificaat
- Ik heb geen pincode ontvangen na het aanvragen van een nieuw certificaat
- Welke autorisaties staan er op mijn certificaat?
- Waar kan ik mijn gebruikersnummer terugvinden?
- Waar kan ik mijn pincode terugvinden?
Toestemmingsverklaringen
- Wat is een toestemmingsverklaring?
- Hoe regel ik een toestemmingsverklaring in?
- Wanneer dient er een toestemmingsverklaring ingeregeld te worden?
- Voor welke diensten kan er een toestemmingsverklaring worden ingeregeld?
- Kunnen er meerdere toestemmingsverklaringen voor één dienst worden ingeregeld?
- Hoe kan er een tweede toestemmingsverklaring worden aangevraagd?
- Hoe kan ik de ingeregelde toestemmingsverklaringen inzien?
- Hoe verleng ik een externe toestemmingsverklaring?
- Hoe beëindig ik een externe toestemmingsverklaring?
Testcertificaten
- Hoe vraag ik een testcertificaat aan of wijzig ik de autorisaties van een bestaand testcertificaat?
- Hoe lang duurt het voordat mijn aanvraag voor een testcertificaat bij VECOZO is verwerkt?
- Mag ik mijn testcertificaat aan derden verstrekken?
- Hoe kan ik een certificaat aanvragen bij VECOZO als zelfbouwer?
- Hoe kan ik een certificaat aanvragen bij VECOZO om samen met een andere partij de VECOZO koppeling te testen? (Ketentest)
- Wat wordt bedoeld met een ketentester?
- Waar kan ik mijn gebruikersnummer terugvinden?
- Waar kan ik mijn pincode terugvinden?
- Wat is de status van mijn testcertificaat aanvraag?