Hoe trek ik een certificaat in?

Antwoord

Er zijn verschillende mogelijkheden om een certificaat in te trekken. Deze zijn hieronder beschreven:

Gebruikersbeheer

Bent u de contactpersoon van de onderneming en beschikt u over een actief VECOZO certificaat? Dan kunt u via het Gebruikersbeheer certificaten intrekken. Als contactpersoon van een onderneming kunt Gebruikersbeheer op de volgende manier openen:

  • Door rechtsboven in de navigatiebalk op het gebruikersnummer van uw certificaat (veertiencijferig nummer onder uw naam) te klikken kunt u kiezen voor "Mijn gegevens". U komt dan in een menu terecht. Hier kunt u kiezen voor "Algemene instellingen".

    CP

 

  • Onder dit menu ziet u een kop Gebruikersbeheer met twee submenu's: Personen (voor het beheer van persoonlijke certificaten) en Systemen (voor het beheer van systeemcertificaten).

De contactpersoon kan gebruikers verwijderen door op de gewenste gebruikersregel in de kolom Acties op het icoon 'Verwijderen' te klikken. Om fouten te voorkomen wordt om een extra bevestiging gevraagd. Daarna worden gebruiker en certificaat definitief verwijderd. Het duurt tot ongeveer 30 minuten voordat dat de verwijdering is doorgevoerd. Dit is onomkeerbaar!

Intrekken gebruikercert

 

Certificaat contactpersoon

Het certificaat van een contactpersoon kan niet verwijderd worden middels het Gebruikersbeheer. Voor een wijziging van de contactpersoon en eventuele intrekking van het certificaat gebruikt u het online formulier Contactpersoon wijzigen.

Contactpersoon wijzigen

Systeemcertificaat

Een systeemcertificaat kan via Systeemcertificaatbeheer NIET verwijderd worden. Voor het intrekken van het systeemcertificaat gebruikt u het online formulier Intrekken certificaat.

Intrekken certificaat

Online webformulieren

Bent u geen contactpersoon of is uw certificaat niet actief? Dan kunt u via een online webformulier een intrekking aanvragen.

U vindt via onderstaande link de wijzigingsformulieren. Onder 'Zorgaanbieders' vindt u het formulier intrekken certificaat.

Wijzigingsformulieren

 

Hebt u gebruik gemaakt van het Zorginkoopportaal dan dient uw certificaat ook bij het Zorginkoopportaal ingetrokken te worden. Hoe u dit doet leest u hieronder.

Intrekken certificaat binnen het Zorginkoopportaal

Om het certificaat binnen het Zorginkoopportaal te laten intrekken ontvangen wij graag een e-mail vanuit het geregistreerde e-mailadres van de contactpersoon. In deze e-mail zien wij graag  de volgende gegevens:

  • AGB-code van de onderneming
  • Gebruikersnummer en naam van de gebruiker

Let op! Is het in te trekken certificaat het enige certificaat met tekenrechten binnen de contracteermodule, dan kunt u na het intrekken geen contracten meer met zorgverzekeraars afsluiten. De contactpersoon van uw organisatie kan via het webformulier een nieuwe aanvraag doen. Mocht u twijfelen over de toegekende rechten dan kunt u altijd telefonisch contact opnemen met onze afdeling Support zodat de autorisaties te controleren zijn.

Gerelateerde pagina's

Algemeen

Wijzigen gegevens contactpersoon

Persoonlijke certificaten

Systeemcertificaten

Certificaten algemeen

Toestemmingsverklaringen

Testcertificaten